Oikorataa uhkaa käyttömaksu

ETELÄ SUOMEN SANOMAT  la 17. syyskuuta 2005
2. PÄÄKIRJOITUS



   Käyttäjät ovat joutumassa Keravan-Lahden oikoradan maksumiehiksi. Valtioneuvosto aikoo periä 15 vuoden ajan neljä miljoonaa euroa investointiveroa VR Osakeyhtiöltä, joka  joutunee siirtämään veron sekä henkilö- että tavaraliikenteen tariffeihin.

  Monissa maissa on tapana periä lisämaksua moottoritietä ajavilta. Valtio aikoo soveltaa samantapaista metodia oikorataan. Käyttäjät maksakoon osansa kustannuksista lippujen ja  tavaroiden kuljetusten hinnoissa. Periaatteessa se ei ole väärin. Käyttäjät näet myös hyötyvät uudesta radasta. Ihmiset ja tavarat kulkevat entistä joutuisammin perille.


  VR Osakeyhtiö voi olla nostamatta hintoja, mutta tuskin se kykenee tai haluaa noudattaa pidättyväisyyttä. Eihän se ole hyväntekeväisyyslaitos, vaan toimii kuten nykyaikaiset  yritykset.

  Investointimaksusta päätettiin edellisen hallituksen aikana, mutta vasta nyt hallitus on antanut eduskunnalle rataverolakia koskevan muutosesityksen.

  Murinoitta esitys ei taatusti eduskuntaa läpäise. Oikoradan tuoma hyöty kapenee, jos liput ja tariffit ovat odotettua kalliimpia. Ihmiset ja tavarat eivät siirry toivotulla tavalla raiteille.


  Tämä riski kasvaa, jos taajamajunia ei kulje riittävän usein. Työmatkat saattavat sujua edelleen näppärämmin omalla autolla tai bussilla. Minkä euroissa menettää, sen  mukavuudessa voittaa.

  Oikorata ei palvele vain Lahden ja pääkaupungin välistä liikennettä. Matka nopeutuu myös Karjalaan ja Savoon sekä lisäksi Pietariin ja Moskovaan. Uhkaavan investointiveron  aiheuttamia kustannuspaineita purettaneen siten muuallekin kuin vain lähiliikenteeseen, jolloin sen vaikutukset tasoittuvat.

Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Voit lähettää pääkirjoituksen kirjoittajalle sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Etelä-Suomen Sanomat lehdessä 17.09.2005.