Oikorata pannaan verolle

[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]


Matkustajat maksumiehiksi

   Junaliikenteen käyttäjät joutuvat Keravan - Lahden oikoradan maksumiehiksi. Eduskunta hyväksyi perjantaina 25.11.2005 lain, jonka perusteella VR:ltä peritään 15 vuoden aikana yhteensä 60 miljoonaa euroa investointiveroa. Verolla rahoitetaan oikoradan kustannuksista noin viidennes.

     Neljän miljoonan euron vuotuinen lisäkustannus on VR:n mukaan kerättävä matkalippujen ja tavarakuljetusten hinnoittelulla. VR onkin johdonmukaisesti vastustanut veroa, koska sen mukaan
normaalin ratamaksun pitäisi riittää myös oikoradan käyttämisen maksuksi.

  Päätöksiä Helsingin ja Lahden välisen matkan hinnasta ei ole tehty/mutta etukäteen on epäilty, että investointivero saattaa ainakin syödä mahdollisen hinnan alennuksen, joka olisi seurannut välimatkan lyhenemisestä oikoradan myötä. Jos raha kerätään koko maan junaliikenteen taksoja korottamalla, ei korotus ole merkittävä.

  Uusi erityinen investointivero vaati lain muutoksen, joka hyväksyttiin eduskunnassa äänin 141-32. Keravan ja Lahden oikorata avataan liikenteelle ensi vuoden syksynä. (3.9.2006)

ESS-Jouni Eerolainen 26.11.2005

Pendolino lähdössä Helsingistä. Kuva Kai Vehmersalo

Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Oikoradalle esitetään investointiveroa

ETELÄ SUOMEN SANOMAT  la 17. syyskuuta 2005 Veikko Niemi

Oikoradan investointivero on "Täysin älytöntä!"

ETELÄ SUOMEN SANOMAT  la 17. syyskuuta 2005 Heikki Mantere

Oikorataa uhkaa käyttömaksu

ETELÄ SUOMEN SANOMAT  la 17. syyskuuta 2005 2. PÄÄKIRJOITUS
Voit lähettää artikkelin kirjoittajille sähköpostina palautetta.

[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Tämä uutinen on ollut Etelä-Suomen Sanomissa 26.11.2005