Kolme kuoli ja yli 60 sairaalaan 17.3.2005


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Lahdentiellä ja Porvoontiellä yli sadan auton kolarisumat

ESS Veikko Niemi

  Kolme ihmistä kuoli ja yli 60 henkilöä toimitettiin sairaalaan noin 300 auton kolarisumasta Helsingin seudulla torstaiaamuna. Pahimmat liikennekaaokset olivat varhain aamulla Lahden ja Porvoon moottoritiellä, mutta myös Hämeenlinnantiellä rytisi. Onnettomuuden jäljiltä oli suurimmissa kolariryppäissä Lahdentiellä ja Porvoontiellä sikin sokin lähes sata autoa.

   Loukkaantuneista kahdeksan henkilön tila on vakava. Sairaalan toimitettujen lisäksi useat sadat henkilöt saivat lievempiä vammoja ja hakeutuivat itse terveyskeskuksiin. Kahden henkilön menehtymiseen johtaneet turmat sattuivat Porvoontiellä. Lahdentiellä menehtynyt oli mukana Keravalla tapahtuneessa kolarisumassa.

   Lahdentien pahin rysäys tapahtui panimon kohdalla Keravalla, jossa yhteen ryppääseen suistui lähes sata autoa, joukossa myös yksi linja-auto. Kasan keskellä oli puristuksissa hyvinkin pahoin vaurioituneita autoja. Porvoontiellä syntyi kehä-kolmosen liittymän lähelle Keravankin kolaria suurempi autojen kasa. Yksittäisiä muutaman ajoneuvon kolariryppäitä oli siellä täällä. Jotkut autot olivat suistuneet myös tien luiskaan.

Lohduton näky Keravalla

   Näkymä Keravalla muistutti kolarin jälkeen autojen hautausmaata. Eri tavoin vaurioituneita autoja oli limittäin ja päällekkäin, ja joitakin oli suistunut kaiteen yli tien luiskaan. Tiellä oli autoista irronneita osia ja matkatavaroita. Useimmissa ajoneuvoissa olivat turvatyynyt auenneet. Vastaavanlaista on nähty uutiskuvissa Keski-Euroopan autobaanoilla.

   Alustavien arvioiden mukaan liikennekaaokseen vaikutti tiellä olleen irtolumen pöllyäminen niin, että näkyvyys oli välillä olematon. Tällöin autoilijat havaitsivat liikenne-esteen liian myöhään. Poliisi arvioi tuoreeltaan, että aamuliikenteessä ajettiin keliin nähden liian suurella nopeudella. Alijäähtynyt sade oli jäädyttänyt myös tien pinnan petollisen liukkaaksi.

   Kolarisumaan pyrittiin heti tuoreeltaan etsimään jotain erityistä syytä, sillä ajokeli vaikutti hankaluudestaan huolimatta tyypilliseltä talvikeliltä.

   Tapahtumien tutkinnan aloitti useampi onnettomuustutkintalautakunta. Rikoskomisario Jouko Aromäki Vantaan poliisista arvioi, että liukkaudesta ja huonosta näkyvyydestä huolimatta on ajettu niin kuin kesäkelillä, eikä ole myöskään pidetty riittävää turvaväliä. Kaasujalkaa ei ole nostettu taannoisista kesäkelien nopeuksista.

Kaikki voimat liikkeelle

   Onnettomuuden selvittämiseen hälytettiin aamulla kaikki pääkaupunkiseudulla sekä Keski-ja Itä-Uudellamaalla irrotettavissa olleet poliisivoimat ja runsaasti sairaankuljetusyksiköitä. Loukkaantuneita kuljetettiin sairaaloihin myös linja-autolla. Keravan onnettomuuspaikalle saapui myös Punaisen Ristin sairaalabussi, joka toimi avustustöiden johtokeskuksena.
 

   Pelastuspäällikkö Tapio Hietaniemi Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta kertoi, että ensimmäiset onnettomuudet tapahtuivat aamulla noin puoli seitsemän aikoihin ja ensimmäinen hälytys tuli Hämeenlinnantieltä.
 

   Aamukahdeksaan mennessä oli tilanne muuttunut Porvoontiellä ja Lahdentiellä kaaosmaiseksi.
 

   Lahden moottoritien liikenne oli Helsingin suuntaan Keravan eteläisen ja Korson pohjoisen liittymän välillä poikki iltapäivään puoli neljään asti. Liikennettä ohjattiin sitä ennen Keravalta vanhalle Lahdentielle. Samoin liikenne oli poikki Porvoon moottoritiellä Helsingin keskustaan johtavalla ajoradalla.


Voit lähettää artikkelin kirjoittajalle Veikko Niemi sähköpostina palautetta.

[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Tämä artikkeli on ollut Etelä-Suomen Sanomissa 18.03.2005


Kai Vehmersalo, Oiko ry

  "Kolme ihmistä kuoli ja yli 60 henkilöä toimitettiin sairaalaan noin 300 auton kolarisumasta Helsingin seudulla torstaiaamuna 17.3.2005."

Olemme tottuneet ilkkumaan pienenkin lumipyryn  aiheuttamille Keski-Euroopan jättimäisille ketjukolareille. Kuinka sitten selitämme, että Etelä-Suomessakin sattuu samanlaista? Ehkä suurin syy oli, että parin viikon kuiva pakkasjakso maaliskuun alussa antoi autoilijoille valheellisen turvallisuuden tunteen ja kiireiset työmatkalaiset ajoivat yhä suuremmilla nopeuksilla. Useat Lahdentietä käyttäneet kertoivat ylen suurista nopeuksista ohituskaistalla, joka yleensä on täynnä Järvenpään (vai Järjenpään?) jälkeen aamuisin. Sama meno on jatkunut Hämeenlinnantiellä ja Porvoontiellä useita viikkoja.

Jokohan pendelöijät voisivat uskoa, että turvallisin liikennöintitapa on joukkoliikenne ja varsinkin rautatieliikenne. Jatkuva muutaman minuutin myöhästelyistä valittaminen ei liene mitään verrattuna torstaiaamun neljän tunnin ruuhkiin ja usean sadan auton romuttumiseen.

Pendelöijä, ajatko mieluummin näin, kuinettä käyttäisit junan tai bussin ammatti­kuljettajaa ?


Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Tämä kommentti on laadittu Etelä-Suomen Sanomien luvalla ja lainaten Veikko Niemen ottamaa valokuvaa 17.03.2005