Mäntsälään körötellään jo junalla


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Työjunat ajelevat jo Lahdesta Mäntsälän asemalle saakka (24.4.2005)

  ESS-Veikko Niemi, Mäntsälä

   Oikoradan rakennustöiden työjunat ajelevat jo Lahden ja Mäntsälän välillä. Radan sähköistykseen käytetty mittajuna näyttää useine vaunuineen niin paljon oikealta junalta, että se saa monet moottoritietä ajelevat hieraisemaan silmiään.

  Sähköasentaja Markku Teiskonlahti Hämeenlinnasta sanoo, että jo kuukauden päivät on langanvetojunalla ja mittajunalla ajeltu Lahden ja Mäntsälän aseman väliä.

  Mittajunassa on vanhan kunnon moottorikiitojunan vaunujen katolle rakennettu työskentelytasot ajolankojen säätämiseksi oikeaan korkeuteen.   Mittajunaa liikuttelee ratakuorma-auto ja suurin sallittu nopeus radalla on 35 kilometriä tunnissa.

  Teiskonlahti kiertää työkseen sähköistettyjä ratoja ja pitää näkemästään oikoradalla. - Oikorata on aika erikoinen rataosuus. Hakosillan pohjoispuolella on oikein kunnon erämaata.

  Olemme nähneet siellä harvinaisia eläimiä ja lintuja, kuten haukkoja. Luhdanojan sillalla taas ollaan todella korkealla ja näkymät ovat komeita, Teiskonlahti kertoo.

  Oikoradan sähköistyksen urakoi VR-Rata Oy:n sähköasennuskeskus Hyvinkäältä. Projektipäällikkö Jyrki Laine sanoo, että oikoradan sähköistys on puolessa välissä, mutta syöttöasemat mukaan lukien töitä on vielä enemmän jäljellä.

  Radan ajolangat ja niin sanotut vastajohtimet sekä maadoituslangat on vedetty Hakosillasta Mäntsälään asti ja tästä eteenpäin jatketaan pylväitten pystyttämistä Mäntsälän eteläpuolella.
Radan ajolangat tulevat ohikulkijoiden hämmästykseksi oikeaan korkeuteen, vaikka ainakin sivusta katsoen näyttää usein siltä, että pylväitä pystytetään ratalinjalle jo maanrakennustöiden aikana.
Jyrki Laine sanoo, että ammattimiehet osaavat hommansa.

  Projektipäällikkö Juha Kansonen Ratahallintokeskuksesta sanoo, että viimeistelytyöt jatkuvat Mäntsälän ja Hakosillan välillä. Tällä hetkellä hitsataan vaihteita ja toukokuun alkupuolella tulee Saksasta robotti hitsaamaan 150 metrin pituiset kiskot yhteen.

Kiskojen lämpölaajenemisen aiheuttamat voimat otetaan Kansosen mukaan vastaan lujilla rakenteilla. Pitkät kiskot on kuumavalssattu jo Saksassa ja tuotu sellaisina Suomeen, ensin laivalla Turkuun ja sieltä junalla ratatyömaalle. Normaalisti kiskoja hitsataan Suomessa 50 metrin pätkistä yhteen.


Oikoradan sähköistyksen työjuna

Onko Mäntsälään menijöitä? Markku Teiskonlahti on käynyt jo monta kertaa junalla Mäntsälässä. Langanvetojuna oli tällä kertaa Kaukalammilla. ESS / Veikko Niemi


   Juha Kansonen sanoo, että maanrakennustyöt ovat vilkkaimmillaan käynnissä Mäntsälän, Tuusulan ja Järvenpään alueilla. Tavoitteena on saada heinäkuun loppuun mennessä Mäntsälän eteläpuoliset maanrakennustyöt ja sillat valmiiksi, jonka jälkeen voidaan keskittyä radan rakentamiseen, päällystystöihin ja
sähköistämiseen.

Samaan aikaan rakennetaan myös asemia ja melusieniä. Oikoradan miestyövoiman vahvuus on tällä hetkellä noin 200 henkeä.

Ensimmäinen juna kulkee oikoradalla 3. syyskuuta ensi vuonna.



Netlari




[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä artikkelit on julkaistu Etelä-Suomen Sanomat lehdessä 24.04.2005.