Ei Pendolinoilla Tikkurilaan

Mielipide vastine 1.4.2005


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Kai Vehmersalon Vastine Vantaan kaupunginjohtaja Juhani Paajasen mielipiteeseen 31.3.2005 Helsingin Sanomissa:


  Vantaan kaupunginjohtaja Juhani Paajanen on oikealla asialla yrittäessään parantaa yhteyksiä Helsinki-Vantaan lentokentälle. Helsinkihän on maailman viimeisiä metropoleja, jossa ei ole nopeaa raideyhteyttä lentokentälle.

   Finnairin pääjohtajan toivoma nopea junayhteys Vantaan lentokentälle olisi pitänyt suunnitella ja toteuttaa jo 30 vuotta sitten Martinlaakson radan myötä. Nyt Martinlaakson rata-alue on tehty vain paikallisliikennettä varten ja rata-alue on niin kapea, ettei sitä voi laajentaa pikajunaraiteilla. Suomessahan kaikki tehdään alun perinkin liian pieneksi ja rimaa hipoen jättäen kaikki laajennusvara huomioimatta. Käytännössä näemme sen vanhojen siltojen purkamisena lähes kaikissa teiden ja rautateiden laajennushankkeissa.

   Kehäradan suunnitelma, eli nk. Marja-rata tulisi toteuttaa pikimmiten, mutta on muistettava, että Kehärata on pelkästään paikallisliikennerata eivätkä pikajunat sovellu paikallisliikenteen joukkoon, koska ohitusraiteet puuttuvat. Kehärata on kuitenkin kannattava hanke lentokenttämatkustajien, kaupunginosien asukkaiden sekä kentän työmatkustajien määrien ansiosta.

   Uumoiltu pikarata Keravalta etelään ja lentokentän kautta tunnelissa Helsingin keskustaan vasta Raideliikenneviso 2050:ssä on järjettömän kallis ja utopistinen. Se myös jättäisi matkustajat Pasilaan eli Helsingin keskustaan lentomatkustajien tulisi jatkaa bussilla tai taksilla, koska Helsingin metrosuunnitelmat tuntuvat pysyvän jäissä.

   Nyt on syytä keskittyä mahdollisimman nopeaan Kehäradan toteukseen, jolloin lentokentän liikennettä saadaan joustavasti sekä Martinlaakson kautta Helsingin keskustaan ja pääradan varteen Tikkurilaan ja siellä liittymään pohjoisen ja idän kaukojunaverkkoon.

   Kuitenkin Vantaan kaupunginjohtaja Juhani Paajasen toive saada kaikki junat pysähtymään Tikkurilassa on kohtuuton. Nopeiden Pendolinojen ei tarvitse pysähtyä Tikkurilassa, koska muuta junatarjontaa pikajunin, IC-junin ja paikallisjunin on riittävästi. Seuraavassa lisää syitä jättää Pendolinot Tikkurilassa rauhaan.

   Pendolinossa on kolme porrasta ja IC-junia kapeammat ovet, koska Pendolinot on suunniteltu ja hankittu pidempien matkojen taittamiseen. Voi sitä marinaa, joka tulee matkalaukkujensa kanssa noita portaita ähkiviltä matkustajilta! IC-junien 2-kerrosvaunuihin ja uusiin paikallisjuniinhan pääsee suoraan ilman porrasta laituritasolta.

   Uudelle Lahden oikoradalle on luvattu jo vuosia nopeimmaksi yhteydeksi 44 minuuttia Lahden ja Helsingin välille syksystä 2006. Nyt VR on laskenut, että Pendolinon pysähdys Tikkurilassa kasvattaisi tätä 48 minuuttiin, joka ei sekään riittäne. Pendolino tunnetusti kiihtyy hitaammin kuin veturivetoinen IC-juna. Jos IC-juna taittaa saman matkan 56 minuutissa, niin missä on se nopeus, josta matkustajat olisivat valmiita maksamaan lisähintaa? Tämä haiskahtaa selvästi lupausten pettämiseltä.

   Entä kun lentokenttämatkustajat änkeävät Tikkurilassa pohjoisesta tulevaan Pendolinoon päästäkseen "nopeasti" Helsingin keskustaan? Siinä onkin sitten sählinki, jossa ei ymmärretä "Seutulippu ei kelpaa" ohjetta lainkaan ja konduktöörit eivät ehdi tarkastaa saatika myydä lentokentältä tuleville lippuja - paikkalipuista puhumattakaan!

   Myös toiseen suuntaan eli Helsingistä tai Pasilasta Tikkurilaan matkaavat lentokenttämatkustajat sekoittaisivat Pendolinon aikataulun mukaisen liikenteen ja käytävillä tungeksisi lentokentälle matkaavia matkalaukkuineen ilman lippua tai väärässä vaunussa.

   Tukholman ja Oslon lentokenttäjunat on erityisesti suunniteltu lentokentän matkustajaliikenteeseen ovien, oviaukon porrastason, matkatavaratilojen ja muiden palvelujen osalta. VR:llä ei ole ollut mitään suunnitelmia tällaisen erikoiskaluston hankkimiseksi.

   Lienee syytä päästää ulkomaiset operaattorit kilpailemaan lentokentän sukkulointiliikenteestä omilla riskeillään, sillä sekä VR että Ratahallintokeskushan eivät juuri ole halunneet ottaa liiketoimintariskejä. Nopeat lentokenttäjunat edellyttävät aivan oman kalustonsa, kuten on todettu monissa muissa maissa.

   Ehdotus siitä, että kaikki junat kiertäisivät lentokentän kautta on kovin kaukaa haettu. Silloinhan kaikki kaukojunien matkustajat joutuisivat kärsimään tuosta kierroksesta. Asia olisi pitänyt ennakoida jo tsaarin aikaan tai viimeistään silloin, kun Malmin lentoasemalta siirryttiin Seutulaan.

   Siis suomalainen junamatkustus saakoon pitää rautatiemme nopeimmat junat - Pendolinot - nopeuden ja mukavuuden lippulaivoina ja harvakseen pysähtyvinä.

Kai Vehmersalo
Diplomi-insinööri
päivittäinen vakimatkustaja Lahti-Helsinki-Lahti



Voit lähettää mielipiteen kirjoittajalle Kai Vehmersalo sähköpostina palautetta.

[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Tämä mielipide on vastine Helsingin Sanomissa 31.3.2005 olleeseen mielipiteeseen.