Pitääkö muutoksen olla aina heikennys?

Helsingin Sanomat   MIELIPIDE 17.06.2005


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Pitääkö muutoksen olla aina heikennys?

- Rutinoituneena rautateiden käyttäjänä olen jo tottunut siihen, että jokainen muutos rataliikenteessä on yhtä kuin heikennys, ja vastikään Juhani Peltosen matkakuvauksia lukeneena oppinut senkin, että junaliikenne on viimeinen paikka maailmassa, jossa taikalaulujen mystiikka vie varmemmin perille kuin aikataulujen logistiikka.

  Tänä kesänä haluaisinkin VR:ltä vastauksen vain yhteen pieneen kysymykseen: kuka on vastuussa siitä, että toimivat junayhteydet korvataan hitaammilla ja epävarmemmilla
Pendolinoilla?

   Onko VR:n sisäpuolella vielä joku, joka uskoo Pendolinojen vastaavan toiminnaltaan sitä, miltä ne näyttävät? Kuka on se mystikko?


  VR:n ulkopuolella Pendolino on häijy vitsi; johon matkustaja turvautuu vain kun mitään muuta yhteyttä ei ole saatavilla. Keskivertomatkustaja ei ole Pendolinojen niin sanottuja mukavuuksia toivonut ja ani harva niistä näkyy nauttivan matkan aikana: epämukavat istuimet; radiot, joita kukaan ei käytä; video-opastus, jota kukaan ei tarvitse; baari, jonka hinnoilla kustantaisi Burundin puolustusbudjetin.

  Tänä kesänä VR hämmentää meitä matkustajia korvaamalla Helsingistä Kuopioon vievän IC-junan Pendolinolla.. Uudistuksen ansiosta matka hidastuu kahdeksalla minuutilla!

  Minua turkulaisena tämän pitäisi varmaankin huvittaa. Mutta kun lähden käymään kotiseudullani Savossa VR:n kesäpassilla, minun pitää maksaa nyt kymmenen euroa ylimääräistä Pieksämäen ja Kuopion välisestä, entistä epävarmemmasta jatkoyhteydestä.


Vaihtoehtoja ei ole, sillä tämä on illan viimeinen yhteys, jolla pääsee perille Kuopioon saakka.


  Jo syksyllä 2001 kuluttajaasiamies Erik Mickwitz kritisoi VR:n valitsemaa lippupolitiikkaa. Mickwitz toivoi VR:n korjaavan pakollisille paikkalipuille perustuvaa järjestelmää siten, että palvelut olisivat kohtuullisesti ja tasaveroisesta kaikkien kansalaisten saatavilla.

  VR:n toimintatavasta Mickwitz totesi Kuluttajaviraston tiedotteessa, että VR "ei ole kunnolla mieltänyt yhteiskunnallista vastuutaan".

  Onko mikään muuttunut neljässä vuodessa?  Onko VR:n sisällä kukaan vastuussa sen paremmin raideturvallisuudesta kuin kuluttajien oikeuksista?

  Markku Soikkeli, Turku


HELSINGIN SANOMAT

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Tämä kirjoitus on julkaistu  Helsingin Sanomat -lehdessä 12.02.2005