Matkustajat kyllästyivät Pendolinojen toistuviin ongelmiin

Tamperelaisten karvalakkilähetystö marsii VR:n johtajien pakeille
Helsingin Sanomat  12.02.2005


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]


  Tampereelta Helsinkiin sukkuloivat työmatkalaiset ovat kyllästyneet VR:n Pendolino-junien toistuviin vikoihin.

  Ärsyyntyneet asiakkaat ovat keränneet kokemuksia junien ongelmista sähköpostilistalla. Maanantaina seitsemän tamperelaisen lähetystö marssii VR:n henkilöliikennejohtajan Antti Jaatisen puheille vaatimaan parempaa palvelua.


  Asiakkaiden asialistalla ovat junien myöhästely, toistuvat tekniset viat ja VR:n tiedottaminen. Lähetystön nokkamiehen Kaj-Erik Fohlinin mukaan VR ei anna tarpeeksi tietoa Pendolinojen ongelmista tai korvaavista junista.

  Projektipäällikkö Fohlin kulkee päivittäin Tampereelta töihin Helsinkiin. Hänen mukaansa joka toisella Pendolino-matkalla on ongelmia.

  "Merkkaan kalenteriini säännöllisesti kaikki ongelmat. Välillä juna myöhästyy, Välillä vuoro jää kokonaan väliin. Joskus on pitänyt hipsiä lumikinosten läpi perässä tulevaan IC-junaan."

  Fohlinin mukaan matkustajat haluavat selkeät pelisäännöt siihen, miten myöhästymisestä johtuvat haitat korvataan.


  Nyt korvauksen saaminen on hankalaa. Laki ja VR edellyttävät, että matkustajalle on koitunut myöhästymisestä rahallista haittaa. Esimerkiksi lasten päivähoidosta tulevia ongelmia on vaikea osoittaa.

  "Minä käytän aina aamuisin 7.02 lähtevää junaa, jonka pitäisi olla Helsingissä 8.30. En kuitenkaan uskalla sopia tapaamisia ennen kymmentä, sillä koskaan ei voi olla varma, milloin juna on perillä", Kaj-Erik Fohlin valittelee.

  VR myöntää Tampereen työmatkajunien ongelmat. Henkilöliikennejohtaja Antti Jaatisen mukaan 15 prosenttia Pendolinoista myöhästyy. Tampereelta kello 7.02 Helsinkiin lähtevä ja Helsingistä kello 15.30 palaava Pendolino ovat myöhässä "huomattavasti useammin".

  "On selvää, että palvelu on ollut aivan liian huonoa. Näillä vuoroilla ajetaan kaksi junayksikköä yhdessä, joten ongelmiakin on kaksi kertaa enemmän", Jaatinen selittää.

  Hänen mukaansa kaksi ensimmäistä VR:n tilaamaa Pendolinoa toimivat hyvin. Uusimmissa junissa sen sijaan on suuria vikoja. Paraikaa junan valmistajan, italialaisen Alstomin, 30 työntekijää yrittää korjata ongelmia.

  "Olemme käyneet valmistajan kanssa näitä vikoja läpi jo pitkään. Teknisellä puolella kaikki voimat ovat käytössä. Tarkkaa päivää, kun kaikki on  kunnossa, emme osaa sanoa", Jaatinen sanoo.

  Kuluttajaviraston mukaan Pendolinojen myöhästely on selvä palveluvirhe.

  "Jos on annettu virheellinen kuva matkustustasosta ja -ajasta ja viivästymisiä on toistuvasti, matkalipun hinnasta voisi palauttaa osan takaisin. VR on ottanut uusia ja kalliimpia junia käyttöön ja luvannut, että matkustusaika lyhenee. Ja sitten palvelu ei olekaan parantunut", viraston lakimies Jukka Kaakkola toteaa.

  Hän muistuttaa, että korvauksia on tarkasteltava tapauskohtaisesti. Ei ole syytä odottaa, että junat kulkisivat aina aikataulussaan.

  "Mutta rautatiekuljetuslaissakin sanotaan, ettei kaluston vika vapauta korvauksista. VR on velvoitettu pitämään junat toimivassa kunnossa.

Perttu Kauppinen

HELSINGIN SANOMAT

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Tämä kirjoitus on julkaistu  Helsingin Sanomat -lehdessä 12.02.2005