Junaliikenteen rahanjakoon aikalisä


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Liikenneministeriö  haluaa turvata riittävän liikenteen oikoradalle

  ESS-Pasi Huuhtanen, Lahti

   Hallitus otti aikalisän joukkoliikenteen tavoitteiden selvittämiseksi. Se päätti liikenneasioiden tarkemmasta selvittämisestä budjettikehysriihessä. Selvityksen pitäisi olla valmis 16. toukokuuta.

- Tässä yhteydessä mietitään myös Liikenne- javiestintäministeriön tuki rataliikenteelle. Lahdessa, Mäntsälässä ja muissa oikoradan varren kunnissa on herättänyt huolta tieto, että ministeriön tukiraha rataliikenteen ostamiseksi olisi pienenemässä juuri, kun oikorata valmistuu.


Hallituskauden alussa sovitun mukaan ministeriön tuki pienenisi 39,7 miljoonasta eurosta 37 miljoonaan euroon vuonna 2006.

  Tuen pieneneminen uhkaisi oikoradan taajamajunien liikennettä. Pahimmillaan on mahdollista, että taajamajunat kulkisivat vain joka toinen tunti. iikenneministeri Leena Luhtanen on kuitenkin ottanut kantaa oikoradan puolesta todeten, että oikoradan liikenne on erittäin korkealla rahankäytön priprisoinnissa.

  Eikö olisi älytöntä puuhaa rakentaa oikorata ja jättää liikennöimättä, valtiosihteeri Perttu Puro liikenne- ja viestintäministeriöstä?


    - Oikoradalla on tietysti muutakin liikennettä kuin taajamajunat, mutta hölmöläisen hommaa se olisi, Puro toteaa.

  Toukokuussa työnsä jättävä ryhmä käsittelee muun muassa junaliikenteen kattavuutta ja rahoitusta. Myös työsuhdeliikenteen helpottaminen ja maaseudun liikenteen turvaaminen ovat listalla.




Netlari




Aulis Ruuth: Oikoradan junavuorojen supistaminen säästämisen huippu

  ESS-Veikko Niemi, Mäntsälä

 - Oikoradan junavuorojen supistaminen on säästämisen huippu. Vuoroja aiotaan karsia, vaikka niitä ei ole ollut vielä olemassakaan, totesi vasemmistoliiton puoluesihteeri Aulis Ruuth Mäntsälän vasemmistoliiton vuosikokouksessa torstaina.

  Ruuth sanoi, että toimiva työmatkaliikenne vaatii junien pysähtymistä kerran puolessa tunnissa.

  Joukkoliikenne on Ruuthin mukaan kansalaisille välttämätön ja sen vuoksi poliittisten päättäjien on se turvattava tarvittaessa julkisin varoin. Pelkästään liiketaloudellisin perustein asiaa ei saa tarkastella. Toimiva joukkoliikenne tukee myös yritystoimintaa.

  Valtioneuvoston käsittelyssä torstaina ollutta matalapalkka-alojen tukiasiaa vasemmistoliiton puoluesihteeri piti kalliina ja epävarmana hankkeena.

  Ruuthin mukaan tällä yritetään perustaa työpaikkoja alle kaikkien paikkanormien.

  Aulis Ruuth vieraili Mäntsälässä vasemmistoliiton Uudenmaan järjestösihteerinä maaliskuussa aloittaneen Loviisa Perälän kanssa.




[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Nämä artikkelit on julkaistu Etelä-Suomen Sanomat lehdessä 12.03.2005.