PENDOLINO-VAUHTIA maan ja taivaan välimaastossa


Rataverkon kunnostuksia on vauhdittanut varautuminen uusien nopeiden junien tuloon. Tampereelta Helsinkiin Pendolino-junan kyydissä pääsee vuoden 2001 syksyllä. Junan huippunopeus on 220 km tunnissa ja tätä vauhtia sen on ajettava osa matkasta ehtiäkseen perille tunnissa ja 12 minuutissa, joka on VR:n tavoiteaika. Keskinopeudeksi 187 kilometrin matkalle tulee noin 150 kilometriä tunnissa.

pendolino.jpg (33191 bytes)

- Pendolinot ovat osa uudenlaista liikennejärjestelmää, jotakin maaliikenteen ja lentokoneen väliltä, ja niiden nopeus tuo aivan uusia vaihtoehtoja Pirkanmaan liike- ja asiointimatkalaisille, sanoo VR Oy:n Länsi-Suomen alueen reittipäällikkö, Pendolino-liiketoiminnasta vastaava Jari Paavilainen.

Tällä hetkellä Helsingin ja Turun välillä liikennöi kaksi Pendolinoa. VR on tehnyt lisätilaukset kahdeksasta junasta, joiden toimitukset ja koeliikenne Tampereella alkavat ensi vuonna.

- Teemme jatkuvasti laskelmia siitä, missä Pendolinoilla kannattaa ajaa. Tampere on varma, sen jälkeen keskustelu käydään Seinäjoen ja Jyväskylän välillä. Myös voimakkaasti kehittyvä Oulu on tullut mukaan suunnitelmiin.

Mielenkiintoinen Pendolino-suunta - myös Tampereelta - on Pietari. VR:n tavoite on, että tulevaisuudessa Helsinki-Pietari-matka taittuisi Pendolinolla alle kolmessa tunnissa, nyt matkaan menee yli viisi tuntia. Matka Pendolinolla Tampereelta Pietariin Riihimäellä vaihtaen kestäisi kolme tuntia ja vartin.

- Jos koko Pietarin 6-7 miljoonainen väestö on Pirkanmaalta vain päiväkäynnin päässä, se antaa alueen yrityselämälle uudenlaisia bisnesmahdollisuuksia, VR-Yhtymä Oy:n Länsi-Suomen aluepäällikkö Pekka Söderling sanoo.

Venäjän puolella radat eivät ole Pendolinon huippunopeuden kunnossa, mutta valtio suunnittelee pääradan kunnostamista Pietariin ja edelleen Moskovaan. Nykykunnossakaan Venäjän rataverkko ei tyrmää hankkeita, mutta hidastaa aikataulua 15-20 minuuttia.

Matkakeskus syöttäisi sujuvasti

Pendolinot tuovat uusia mahdollisuuksia matkustajille, mutta myös Tampereen seudun joukkoliikennöitsijöille.

- Junan matkustajien hankinta-alue, jota linja-autot sujuvasti syöttävät, on laaja. Kun yhteydet toimivat, kahden tunnin päässä pääkaupungista on iso osa Pirkanmaata, Jari Paavilainen toteaa.

Hänen mukaansa Tampereen rautatieasemalle suunniteltu matkakeskus on edellytys sille, että matkustajille voidaan tarjota täysi hyöty uusista nopeista liikenneyhteyksistä - niin rautateitse kuin linja-autolla. Matkakeskuksen rakennustyöt alkavat mahdollisesti vuonna 2001.

Keskuksessa kohtaavat rautateitse ja maanteitse kulkeva paikallis-, seutu- ja kaukoliikenne. Yksityisautoille matkakeskuksen ympäristössä on noin 2000 pysäköintipaikkaa.

- Kyse ei ole liikerakennuksesta tai lipunmyyntikeskuksesta, vaan täysin uudesta joukkoliikennejärjestelmästä, joka mahdollistaa sujuvat yhteydet eri liikennemuodoilla. Kun joukkoliikenne keskitetään, myös erilaiset tukipalvelut voidaan järjestää kannattavasti.

Tampereen kauppakamarin aluesuunnittelu- ja liikennevaliokunnan puheenjohtajana toimiva Pekka Söderling sanoo, että matkakeskuksen kautta keskustan liikennettä voidaan ohjata ympäristöllisesti tarkoituksenmukaisesti ja keskusta-asumista tukevasti. Samalla nostetaan joukkoliikenteen palvelutasoa.

- Jos rautatie- ja linja-autopalvelut toimivat eri paikoissa, kattavan informaatiojärjestelmän rakentaminen on vaikeaa. Matkustajille tieto yhteyksistä on keskeistä palvelua.

Yrityksille tärkeä palvelu ovat rahtiyhteydet.

- Iso osa liikennöitsijöiden tulonmuodostuksesta tulee tavarakuljetuksista. Tässä on yksi matkakeskuksen vahvuus. Rautateitse yhteydet ovat nopeat ja linja-autoliikennöitsijöillä on toimivat syötöt alueille, joille kiskoja ei mene lainkaan. Kumma jos ei matkakeskus ole liikevaihdon kasvun paikka molemmille.

Kauppakamarilehti 29.9.2001


[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]