Oikoradan kiskottaminen aloitettiin

Etelä-Suomen Sanomat 19.08.2004



  [Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit]  [Muut kuvastot]



Pasi Huuhtanen, ESS, Hollola


   Kerava-Lahti-oikoratatyömaalla alettiin keskiviikkona laskea kiskoa ratapölkkyjen päälle. 150-metriset kiskohujopit tulevat parin viikon harjoitteluajan Kaipiaisista, mutta elokuun lopusta lähtien kisko tulee suoraan Saksan Thüssenista Lahteen ja oikoradalle. Saksasta tuleva kisko on 120-metristä ja se tuodaan Lahteen erikoisjunalla.

  Saksan kiskon laskeminen alkaa viikkoa suunniteltua myöhemmin. Oikoratatyömaa on pyörinyt koko kesän hyvin kireällä aikataululla. Eniten myöhästyi maanrakennusurakka kolmonen, jonka piti olla valmis viime keväänä, mutta joka valmistuu vasta nyt elokuussa.
Kolmosurakka käsittää ratapätkän Hakosillasta Luhtikylään, eli osan, jolle ensimmäiset kiskonpätkät lasketaan.

  - Tosi tiukalla aikataululla alussa edetään, mutta kyllä muillakin urakka-alueilla on tiukkaa, rakennuttajakonsultti Lemconin valvoja Juha Salminen sanoo.
 
  Maanrakennusrakoilla ei Salmisen mukaan ole enää varaa viivästyä, sillä kun kiskojunat alkavat Saksasta tulla, kiskot on saatava radalle saman tien. Thüssenin ja Lahden väliä kulkee kuusi junaa, joiden telit vaihdetaan Saksan ja Suomen rajalla erilaisen raideleveyden vuoksi.
 

 
   - Maanrakennusurakoiden tekijät tekevät nyt niin pitkää päivää kuin tarvitaan, jotta kiskotus onnistuu, Salminen kertoo.

  Kiskotuksen alussa töitä on jouduttu laitamaan "pikkuisen toiseen järjestykseen kuin aiottiin", kertoo työmaapäällikkö Onni Tuomisto. Töiden yhteensovituspalavereita maanrakennus- ja päällysrakennusväki saa pitää yhtenään, mutta se on Tuomiston mukaan tyypillistä kaikille työmaille.

  - Varsinaista töiden aloittamista ei myöhästymisten takia ole kuitenkaan jouduttu siirtämään, Tuomisto kertoo.
Kiskotusurakoitsija Oy VR Rata Ab tekee kymmentuntista päivää. Rata etenee hieman yli kaksi kilometriä viikossa. Harjoittelua tarvitaan,jotta kiskojunien kulku ei häiritse Lahti-Riihimäki-radan liikennettä.

  - Tavoitteena on, että kiskotus ei tuo muutoksia henkilöliikenteen aikatauluihin, ratahallintokeskuksen projektipäällikkö Juha Kansonen sanoo.

  Harjoittelua tarvitaan myös siksi, että oikoradalla käytössä oleva kiskontyöntölaite on trimmattu aiempaa tehokkaammaksi ja sitä on ensimmäisten käyttöjen yhteydessä säädettävä.


Ensimmäinen pitkän kiskon lasku Hakosillassa

   Marraskuussa Mäntsälässä

Kiskotus etenee Lahdesta etelään yhtä raidetta pitkin Lähdemäen alueelle asti. Sinne tehdään niin sanottu vaihtopaikka, josta päästään tekemään toista raidetta.

  Kiskottajien on tarkoitus tavoittaa Mäntsälä vielä tänä syksynä. Tavoitteena on saada kaksi raidetta Mäntsälän pohjoispuolelle marraskuun aikana. Lumentulo lopettaa kiskottamisen ja takaisin töihin päästään, kun lumi on sulanut. Kiskottajien toive on myöhäinen lumentulo ja aikainen lähtö.
150- ja 120-metrisen kiskon laskeminen ei onnistu ilman miehen kättä. Esimerkiksi kiskoa kannattelevat väliaikaiset tulirullat laittaa ratatyömies paikalleen. Kisko on niin painavaa, että ilman 15 metrin välein asetettavia tukia se vääntyisi, kertoo työnjohtaja Rauli Saarinen.

Etelä-Suomen Sanomat Netlari





Pendolino viuhahtaa



  [Etusivulle]  [Artikkelit]  [Linkit]  [Muut kuvastot]