Lahti, oikorata ja matkakeskus

Etelä-Suomen Sanomat 20.05.2003 Lukijan sana



    Päivittäin Lahdesta Helsingissä työssäkäyvät ovat ilolla huomanneet oikoradan ratatyöt nelostien varrella ja Hollolan Hakosillassa. Oikoradan ihanuutta on työmatkaporukalla mietitty ja todettu kuinka hyvä onkaan junan matka-ajan putoaminen kolmen vuoden kuluttua puoleen eli 44 minuuttiin. Useat tuttavat ovat miettimässä henkilöauton, kimppakyydin ja bussin vaihtamista junaan.

   Oikorataa markkinoineet radan- varren kunnat ovat lupailleet aivan selvästi liikoja. Nopeat Pendolinot ja IC-junathan eivät tule pysähtymään Keravalla ja Mäntsälässä. Rehellisesti Mäntsälä kylläkin mainostaa tulevai- suuttaan kaupunkijunan kuvalla.  

   Lahden kaupunki taasen ei ole pannut tikkua ristiin markkinoidakseen oikoradan vaikutuksia tai asemansa uusimiseksi, paikoitustilojen lisäämi- seksi tai matkakeskuksen rakenta- miseksi. Lahdelta puuttuu myös täysin strategia tarjota pääkaupunki- seudulta mahdollisille tulijoille kunnon asuntoja tai isoja tontteja.

Luulevatko Lahden päättäjät tosiaan, että tänne muutetaan samankokoisen tontin takia kuin mitä pääkaupunki- seudulla jo on? Ehei, Lahdesta on tarjottava sellaisia tontteja kuin tulijat haluavat - 2000 neliötä ja yli - sillä kuka nyt haluaisi tulla Lahteen asti slummiutumaan pikkutontille. Lahden päättäjien tulisi kysyä tulijoilta, mitä he haluavat ja mihin hintaan. Hyvätuloiset tulijat ovat kyllä isonkin tonttinsa väärti tuodessaan kunnalle mukavat verotulot. Ollaanko tätä lainkaan mietitty?


  
Allekirjoittaneelle Lahden kaavoitu- sarkkitehti totesi pari vuotta sitten vanhan kahden ja puolen tuhannen neliön tonttimme olevan aivan liian iso!

Lahdessahan tulisi tarjota parempaa elämän laatua kuin Helsingissä. Olen entisenä helsinkiläisenä seurannut pääkaupunkiseudun surkeaa kehitystä jakaa vanhat tontit pieniksi palasiksi.

Aamuisin Helsinkiin matkaajat joutuvat tulemaan autollaan asemalle riittävän ajoissa, sillä paikoitustiloja on aivan liian vähän. VR on huomannut matkus- tajien lisääntyneen ja on aseman puolella lisännyt vakiomatkustajien parkkipaikkoja peräti kuusi kappaletta, mutta nykyiset alle sata paikkaa ovat mitättömän vähän Mäntsälän asemalle suunniteltuun 250 paikkaan verrattuna. Se, että aseman eteläpuolella on jonkin verran lisää paikoitustiloja, ei paljon viimetipassa asemalle tulijaa lämmitä - koettakaapa kiertää liikennevalot ja korttelit viime tipassa! Varmasti myöhästyy ja joutuu odottelemaan tunnin tai menemään henkilöautollaan ruuhkaiseen Helsinkiin.

   Entäs asemalle pääsy bussilla Lahden eri kolkista? Lahdessa on ensinnäkin Suomen suurista kaupungeista surkein ja kallein joukkoliikenne. Kuinka voidaan edes kutsua joukkoliikenteeksi puolen tunnin välein kauppatorin kautta kulkevaa bussiliikennettä. Liikennöijät kuten Lahden Liikenne puolustavat henkeen ja vereen vanhaa linja- autoasemaa ja torin kautta kulkevia linjojaan. Miten tämä liikenne palvelee Helsingissä käyvää työmatkailijaa? Ei mitenkään!

 
Linja-autoasema on syrjässä kaikesta eivätkä bussilinjat edes tarjoa siellä vaihtomahdollisuutta. Kuinka sitä voidaan puolustella? Vaihtoehto siirtyä pikavuorobussiin linja-autoasemalta on surkea - linja-autot eivät juurikaan ole suurentuneet tai tulleet mukavammaksi sataan vuoteen! Matkustajat istutetaan yhä neljä vierekkäin kuin sillit suolaan ja etäisyys edelliseen penkkiin on aina vaan yhtä ahdas - ei kiitos!

   Lahti tarvitsee pikimmiten oikeita ja nopeita päätöksiä rakentaa ajan- mukainen matkakeskus rautatie- asemalle. Vähintäin tulisi tehdä kunnolliset yhteydet laitureilta bussipysäkeille ja riittävän monta yhteyttä eri joukkoliikennereiteille. Marinat tilan puutteesta tuntuvat Lahden rautatieaseman nurkilla tuiki oudolta. Onhan mahdollista saada tilava ja toimiva matkakeskus postin ja huolintarakennukset purkamalla.

   Matkakeskushankkeella on jo tosi kiire, mikäli se halutaan valmiiksi kolmessa vuodessa rautatieaseman muutosten kanssa ennen oikoradan avausta. Herätkää hämäläiset vihdoin nykyaikaan toivottavasti uuden kaupunginjohtajamme potkulla!

Kai Vehmersalo, Diplomi-insinööri, Lahti

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


Tämä sivu on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 20.05.2003