Finnairin pääjohtaja haluaa junaradan Helsinki-Vantaalle

MTV3  MTV3-STT 13.3.2005

[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

   Finnairin pääjohtaja Keijo Suila kierrättäisi kaukojunat Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Tampereelle, Turkuun ja Lahteen.

   Finnairin pääjohtaja Keijo Suila haluaa kaukojunayhteydet suoraan Helsinki-Vantaan lentokentälle.

- Rautatie voisi kulkea Helsingin keskustasta lentokentän alle ja sieltä Tampereelle, Lahteen ja Turkuun, hän esittää Turun Sanomissa ja Aamulehdessä.

  Suilan mielestä Suomen liikennepolitiikasta puuttuu kokonaisvaltainen suunnittelu, jossa eri liikennemuotojen vahvuuksista otettaisiin kaikki irti.

   Finnairin into toimiviin rautatieyhteyksiin lentokentälle ei lehtien mukaan ole kuitenkaan hyväntahtoisuutta, vaan lentoyhtiö hyötyisi yhteyksistä taloudellisesti.

  Jos Tampereelta ja Turusta pääsisi nopeasti suoraan kentälle, yhtiö voisi luopua monista huonosti kannattavista kotimaan liityntälennoista.

   Liikenneministeriössä valmistellaan parhaillaan selvitystä Helsingin ja Turun välisestä uudesta Elsa-radasta, jonka nimi tulee reitistä Espoo-Lohja-Salo.


 Ratahallintokeskuksessa toivotaan, että radan mahdollinen lenkki Helsinki-Vantaan kautta selvitetään myös.


Suila haluaa kaukojunat suoraan Helsinki-Vantaalle

  Turun Sanomat 13.3.2005
TS/Markku Ojala

   Finnairin pääjohtaja Keijo Suila haluaa kaukojunayhteydet suoraan Helsinki-Vantaan lentokentälle.

- Meidän kannaltamme olisi viisainta, että rautatie kulkisi Helsingin keskustasta lentokentän alle, ja sieltä Tampereelle, Lahteen ja Turkuun, Suila sanoo.

Hänen mielestään Suomen liikennepolitiikasta puuttuu kokonaisvaltainen suunnittelu, jossa eri liikennemuotojen vahvuuksista otettaisiin kaikki irti.


  Rahaa pannaan pohjoisen rataremontteihin, vaikka väki ja verotulot ovat etelässä.

 - Me olemme valmiit luopumaan osasta lennoistamme Turkuun ja Tampereelle, jos juna tulee kentälle tunnissa. Kokonaismatkustusaika on silloin kilpailukykyinen lentoliikenteen kanssa, ja se olisi kansantaloudellisesti viisasta, pääjohtaja Suila sanoo.

Suila toivoo, että kaukoliikenteen kytkeminen lentokenttään aloitettaisiin nyt eikä lykättäisi väistämättömiä päätöksiä. Hän on erityisen innostunut Ratahallintokeskuksen visioimasta suurnopeusjunien verkostosta Etelä-Suomeen.


- Kaikki makrotason ratkaisut syntyvät pitkäjänteisen suunnittelun tuloksena. Tätä karsastetaan, koska se on iso asia. Mutta joka vuosi se on saman verran kauempana, ja joskus se pitää aloittaa, Suila sanoo.

Länsi-Suomen läänin maaherra Rauno Saari on samoilla linjoilla.

Saaren mielestä lentokentän yhdistämistä kaukoliikenteeseen on mahdollisesti syytä pohtia jo Turun uuden Elsa--radan selvitystyössä.



Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.

[Etusivu]   [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]

Nämä uutiset on julkaistu  MTV3 uutisissa sekä Turun  Sanomat  ja Aamulehti -lehdissä 13.03.2005