Herätyssaarnaajat kävivät naapurikaupungissa

Uusi Lahti: Mustaa valkoisella 18.08.2004


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

   Kari Naskinen, Uusi Lahti

   Lahden kaupunginjohtaja Tarmo Pipatti ja Lahden seudun yrityskeskuksen toimitusjohtaja Petri Mäkinen Mersun merkki rinnassaan kävivät viime viikolla Heinolassa. Yrittivät puhua Heinolan kaupunginhallituksen ympäri, jotta Heinola tulisi osakkaaksi Lahden seudun yrityskeskukseen.

   "Esiintyivät vakuuttavasti kuin herätyssaarnaajat", sanoi yksi kaupunginhallituksen jäsenistä.

   Sanomalehti Itä-Häme puolestaan totesi, että Pipatti ja Mäkinen vakuuttivat omista esiintymistaidoistaan, mutta eivät itse asiasta.

   Ilmeisesti kaverukset olivat puhuneet kuin ruuneperit ja maalailleet hienoja tulevaisuudenkuvia Suur-Lahdesta. Näin siitä päätellen, että yksi kaupunginhallituksen jäsen tohti lehdessä epäillä Pipatin ja Mäkisen haavekuvia liian koviksi, vaikka niillä onkin "tietty todellisuuspohja Oulun ja Jyväskylän seuduilla".

   Oikeasta narusta Pipatti ja Mäkinen joka tapauksessa yrittävät vetää. Heinola olisi hyvä saada mukaan Lahden seudun yhteistyöhön. Ettei tarvitse olla niin kuin tällä hetkellä, että Heinola on tietoisesti jättäytynyt pois internetissä olevalta Lahden seudun kartalta. Kysymyksessä on järjestelmä, minkä avulla internetinkäyttäjälle näytetään hakupalveluna Lahden seudulla olevien kohteiden sijainnit. Mukana on Päijät-Hämeen maakunnan reunalla oleva Artjärvikin, mutta Heinola puuttuu.

   Lahden seudun yrityskeskus Oy:n osakkaaksi Heinolan kaupunki pääsisi maksamalla yhtiön osakepääomasta 11 prosenttia ja lisäksi 386 000 euroa vuodessa toimintakuluja. Ainakin kaupunginjohtaja Hannu Komonen on valmis tähän.


 

   Lahden - Heinolan välin muuttuessa ensi vuonna moottoritieksi Heinola lähenee Lahtea. Heinolassa ollaan asiasta jo niin innoissaan, että markkinointipuheissa eivät jalat pysy maassa. Viime viikolla ilmestyneessä Kuntalehdessä kerrottiin, että tien valmistuttua Heinolasta ajaa Helsinkiin tunnissa - keskinopeus olisi suurempi kuin Jyväskylän rallin pikataipaleilla.

   Vaikka vauhti ei olisi näinkään kova, tulee Heinolasta uusi merkittävä asuinpaikkavaihtoehto.

   Sunnuntaina päättyneet asuntomessut olivat menestys. Kävijöitä oli 191 000, enemmän kuin viime vuonna Jyväskylän kupeessa Laukaassa.

   Etelä-Suomen Iltapäiväsanomat teki kuitenkin taas tyylilleen sopivan jutun ja repi messukävijätutkimuksesta ison etusivun otsikon "Heinolalaiset hylkäsivät messut". Näin siksi, että Heinolan omasta väestä messuilla oli viikko sitten ehtinyt käydä vain viidesosa.

   Tärkeämpi tutkimustieto kuitenkin oli esimerkiksi se, että messut tekivät Heinolaa tunnetuksi tehokkaalla tavalla. Tutkimuksen mukaan messuvieraista yli kolmasosa aikoo vielä tämän vuoden aikana palata Heinolaan, ilmeisesti tutkailemaan muitakin mahdollisia asumispaikkoja kuin Tähtiniemi, jonka senkin rakentaminen jatkuu messujen jälkeenkin. Messualueen kolmannen pihakadun varressa sijaitsevat tontit ovat haettavissa 3.9. mennessä.

   Heinola aikoo ottaa messujen menestyksestä kaiken irti. Tarkoitus on mm. perustaa rakennushankeasiamiehen virka auttamaan uusia omakotirakentajia.


   Messutaloihin nyt muuttavien lisäksi Heinolaan on jo saatu ainakin yksi muukin uusi asukas. Suomen Asuntomessujen kehitysjohtaja Oiva Hilden nimittäin meni viime kuussa kihloihin Heinolan kaupunginhallituksen puheenjohtajan Raili Rotkon kanssa ja muutti Heinolaan.

   Kävin asuntomessuilla viime viikolla. Alue on hieno. Kuulun siihen 74 prosenttiin messukävijöistä, joiden mielestä messut yllättivät myönteisesti. Jos Lahden Karistossa onnistutaan yhtä hyvin, on homma hoidettu hyvin.

   Tämäkin kävijätutkimus paljasti havainnollisesti sen, millainen merkitys tällaisilla isoilla tapahtumilla on paikkakunnalle. Rahaa palaa, ensin paikkakunnan omaa, mutta sitten myös vieraiden.

   Heinolan tutkimuksen perusteella 3800 messuvierasperhettä majoittui kuukauden aikana Heinolassa, elintarvikeliikkeitä käytti noin 15 000 perhettä ja erikoisliikkeitä 5200, torilla poikkesi 7500 ja huoltamopalveluita käytti 14 000 messukävijäperhettä.

   Heinolan muista nähtävyyksistä kiinnosti eniten Rantapuisto, Lintutarha ja Heinolan museo. Näissä kohteissa vieraili 7000 -10000 messuvierasta.

   Myös näytteilleasettajien näkökulmasta kävijät vastasivat hyvin messujen kohderyhmää. Asuntomessuilla kävi runsaasti niitä lähialueen perheitä, joilla hankkeena on oman talon rakentaminen tai remontointi. Vastaavasti Hartolan loma-asuntomessuilla vierailivat lähialueen perheet, jotka suunnittelevat kesäasunnon hankkimista.

UUSI LAHTI VIIKKOLEHTI

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä artikkeli on julkaistu Uusi Lahti -lehdessä 18.08.2004.