Nostavan looginen logistiikkakeskus

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta tutustui matkallaan

logistiikkakeskukselle varattuun paikkaan Nostavalla.

Etelä-Suomen Sanomat 30.09.2004


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


Vesa Tapiola, ESS

   Kaupunginjohtaja Pipatti kehotti myymään Lahden ratapihan kaavoitettavaksi
 Nostavan logistiikkakeskus olisi sijainniltaan ja kulkuyhteyksiltään optimaalisessa paikassa. Näin vakuuttelivat vuorotellen Hollolan kunnanjohtaja Päivi Rahkonen ja Lahden kaupunginjohtaja Tarmo Pipatti, jotka esittelivät oikoradan oheishankkeita hollolalaisen Timo Seppälän (kok) opastamalle eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle keskiviikkona Hollolassa.

 - Vuosaaren satama auttaa Suomen logistisissa ongelmissa, mutta ei ratkaise sisämaan kuljetuksia. Logistiikkakeskus tullaan joka tapauksessa sijoittamaan Etelä-Suomeen ja voi sanoa, että Lahti on jo nyt alueen jakelukeskus, Rahkonen mainosti.

  Hollolan kunnanjohtajan mukaan oikorata antaa kaikki mahdollisuudet logistiikkakeskuksen sijoittamiseksi Nostavalle. Kunta on jo tehnyt esisopimuksen 110 hehtaarin maa-alueen ostamisesta.

 - Selvityksiä alueen käytöstä ollaan tekemässä ja ne valmistunevat ensi kuun aikana. Mitään liito-oravia tai muita ympäristöllisiä esteitä logistiikka- keskukselle ei alueella pitäisi olla.

Nopea yhteys Pietariin

 Myös Pipatti saarnasi logistiikka- keskuksen puolesta, kiiteltyään ensin vuolaasti valiokunnan jo tekemiä päätöksiä.

- Suuret päätökset on jo tehty, ja nyt vaivaamme teitä vain pienillä asioilla. Ravut ja konjakki eivät teiltä tule loppumaan, kun tänne tulette, sillä kavereitamme emme unohda, Pipatti nauratti.

  
Pipatin mukaan kaikki alueen kunnat tukevat Hollolan aktiivisia pyrkimyksiä Nostavan hankkeessa. Päijät-Hämeen näkymät ovat valoisat ja alueelle halutaan työtä. Seuraavaksi suureksi hankkeeksi Pipatti nosti nopean ratayhteyden Pietariin.

 - Jos nopean ratayhteyden rakentaminen Pietariin nyt missataan, niin kymmenen vuoden kuluttua on jo liian myöhäistä. Kuljetukset kulkevat silloin Keski- Euroopan ja mahdollisesti Valko- Venäjän kautta.


   Kaupunginjohtajan mukaan suunnitelmia on turha rajoittaa vaan Pietariin.
 - Mongolian halki avautuu yhteys Pohjois-Koreaan asti, kunhan maa joskus ulkopuolisille aukeaa, Pipatti visioi.

Ratapiha rahaksi?

  Pipatin, Rahkosen ja VR:n toimitusjohtaja Simoksen lisäksi yhtiönsä toimista oikoradalla kertoi kansan- edustajille myös Ratahallinto- keskuksen ylijohtaja Ossi Niemimuukko. Hänelle kaupunginjohtaja Pipatilla oli Lahden ratapihaa koskeva ehdotus.

 - Ratahallintokeskuksella on kymmeniä hehtaareja maata tuhannen taalan paikalla. Jos minä olisin yhtiön edustaja, niin myisin äkkiä alueen kaavoitettavaksi liiketoimintaan tai asunnoiksi ja ottaisin rahat pois.

Rahat muille

Niemimuukolla oli vastaus valmiina.
 - Jos saisin rahat itselleni, niin varmasti näin tekisin. Valitettavasti rahat menisivät ministeri Kalliomäen ja valtiovarain- ministeriön pohjattomaan pussiin. Pahimmillaan kävisi niin, että me saisimme kustannukset ratapihan siirrosta mutta emme varoja.


  Pipatin mukaan Lahden ratapihan kaavoittaminen olisi loogista jatkoa Stora-Enson omistamalla tontilla jo tapahtuvalle kaavoitukselle.

  - Alueen kaavoitus tiivistäisi kaupunkirakennetta ja tukisi näin kestävää kehitystä, Pipatti totesi.

   Suuri satsaus

 Ylijohtaja Niemimuukko kertoi myös Ratahallintokeskuksen suuresta satsauksesta Lahden ratapihalle. Yhtiön osuus matkakeskuksen rakennuskustannuksista noin 25 miljoonaa euroa. Suunnitelmissa on ilmennyt kuitenkin huomautettavaa jo ennen kuin rakentamista on aloitettu.

 - VR:n henkilöliikennejohtajalta on tullut sellaista viestiä, että laitureille suunnitellut katokset ovat IC-junille liian lyhyet. Niitä voidaan kyllä pidentää, jos sille löytyy maksaja, Niemimuukko totesi.

Valiokunta myönteinen

  Liikenne- ja viestintävaliokunnan terveiset lausui valiokunnan varapuheenjohtaja Matti Kangas (vas). Hänen mukaansa Nostavan logistiikkakeskushanke kuulostaa erinomaiselta.

  Ainakaan Vuosaaren sataman yhteyteen logistiikkakeskusta ei Laukkasen mielestä tule sijoittaa, sillä alue on käymässä liian pieneksi jo tässä vaiheessa.

  - Toki logistiikkakeskuksen sijoittaminen on myös aluepolitiikkaa aivan samoin kuin valtion virastoiden hajasijoittaminen. Mielestäni hallitus toimii tässä asiassa oikein, Laukkanen totesi.

Netlari 

Voitlähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Etelä-Suomen Sanomat -lehdessä 30.09.2004.