Oikorata, linja-autoliikenne ja nelostie
Etelä-Suomen Sanomat 12. syyskuuta 2004

Oikorata tähyää kolmanneksen kasvuun


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Lahti-Helsinki matkustajamäärät laskeneet

  Oikoradalla tavoitellaan noin 700 000 matkan lisäystä junien matkustajamääriin Lahden seudulla. VR:n tavoite vuonna 2006 valmistuvan oikoradan liikenteessä on 30 prosentin kasvu viiden vuoden kuluessa. Vuonna 2010 oikoradalla tehtäisiin reilusti yli kaksi miljoonaa matkaa vuodessa.

- Kasvu tulee tietenkin laajalta alueelta, eli luvussa ovat mukana niin itäradoilta tulevat uudet matkustajat kuin Venäjän radan vilkastuminenkin, VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen kertoo.

  Välit Lahdesta etelään ja itään ovat jo nyt Suomen vikkaimpien rataosuuksien joukossa. Vilkkaampia osuuksia ovat Helsinki-Karjaa, jolla lähiliikenne nostaa matkustajamääriä sekä Helsinki-Tampere,
jonka eteläpäässä lähiliikenne on niin ikään valta-asemassa. Vanhanen uskoo oikoradan lisäävän junamatkustamista ensin isona hyppäyksenä radan valmistuttua ja sen jälkeen pienenä vuosittaisena lisäyksenä.


Pudotusta


  Lahti-Riihimäki-välillä tehtiin viime vuonna yli kaksi miljoonaa henkilöliikenteen matkaa. Vuonna 2000 matkoja titastoitiin yli 2,6 miljoonaa. Luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia.

   Vanhempaan tilastoon lisättiin arviolta tietty prosentti matkustajia, jotka eivät olleet ostaneet lippuaan ennakolta. Uusimmissa tilastoissa tällaista lisää ei ole.

- Joka tapauksessa matkustajamäärä Lahti-Helsinki-välillä on vähentynyt 2000-luvulla, ylitarkastaja Harri Lahelma Ratahallintokeskuksesta kertoo. - Lahti-Helsinki-moottoritie on kasvattanut suosiotaan koko 2000-luvun. Matkustajia on siirtynyt kumipyörien päälle niin yksityisautoihin kuin linja-autoihinkin. - VR ei ole ollut kilpailukykyinenkyinen. Tähän odotamme selvää muutosta vuonna 2006, Lahelma sanoo.


Tampereelle Riihimäeltä

  Oikoradan matkustajaennustetta on hankala ilmoittaa kasvulukuna, sillä kyseessä on uusi ratalinja. Vanhalle Lahti-Riihimäki-radalle jää paitsi paikallisliikenne myös Lahden-Kouvolan
seudulta Tamperelle matkaavat, sillä nopein junayhteys Tampereelle on oikoradan jälkeenkin

  Riihimäen kautta. - Lahti-Riihimäki-välille jäänee reilun puolen miljoonan matkustajaa. Oikoradalle odotamme reilusti yli kahta miljoonaa matkaa vuodessa, Lahelma sanoo. Junalla Lahden ohittavia, kaupunkiin saapuvia ja sieltä lähteviä olisi näin vajaat kolme miljoonaa vuodessa tämän vuosikymmenen lopulla.

Pasi Huuhtanen, Etelä-Suomen Sanomat, Lahti



Etelä-Suomen Sanomat Netlari


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Oikorata ei hetkauta bussien lentokenttäliikennettä


Eivät ihmiset halua vaihtaa välinettä pakaasien kanssa

  Lahti-Kerava-oikorata tuo nopean vaihtoehdon myös lentomatkustajille Tikkurilan kautta. Yhteys on olemassa jo nyt, mutta oikorata lyhentää matkustusaikaa. Enimmillään VR:n lupailema matka-ajan lyhennys on yli puoli tuntia, kun vertaa tämän hetken nopeinta yhteyttä oikoradan nopeimpiin pendolino-aikoihin. Nyt Lahdesta pääsee tunnissa ja viidessä minuutissa Tikkurilaan.

  VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen kertoo, että nopeimmat yhteydet oikoradalla käyttävät väliin hieman yli puoli tuntia, arviolta 32 minuuttia. Vanhanen uskoo, että oikoradan tulo merkitsee lentomatkustajien kohdalla "jonkinlaista kilpailutilanteen muuttumista".

  Arvioita lentomatkustajien määrän kasvusta VR ei ole tehnyt. Pendolinoja reitillä kulkee kuitenkin vain muutama päivässä, eli suurin osa lentomatkustajista joutuu oikoradan aikanakin tyytymään hitaampiin yhteyksiin.

  Nopeimmillaan, mikäli matkustaja käyttää pendolinoa ja vaihto YTV:n bussiin Tikkurilassa osuu nappiin eikä bussimatkalla satu viivytyksiä, matka Lahdesta lentokentälle sujuu alle tunnissa. Juna vie 32 minuuttia, bussi lentokentälle 20 minuuttia.

  Bussien ajoväli Tikkurilassa vaihtelee muutamasta minuutista pariinkymmeneen minuuttiin ja lähtöpysäkki on melko lähellä junalaituria. Tunnin matka-aikaan pääseminen edellyttää kuitenkin pendolinon lisämaksun maksamista ja hyvää tuuria bussin aikataulun suhteen. Normaalimpaa on, että matka-aika venyy selvästi toisen tunnin puolelle.

Tuskin vaikuttaa

  Linja-autoväki odottaa oikorataa lentoliikenteen osalta turvallisin mielin. Lahdesta menee bussi kerran tunnissa lentoasemalle. Se ottaa matkustajia useilta pysäkeiltä. En usko, että ihmiset vaihtavat liikennevälineeseen, jossa joutuu raahaamaan matkatavaroita Tikkurilan asemalla, Linja-autoliiton aluepäällikkö Tuomo Kojo arvelee.


  Lahdesta lähtee puolen tunnin välein linja-auto Helsinkiin. Joka toinen ajaa lentokentän kautta, mutta myös muilla voi päästä kätevästi kentälle.

- Kaikille express-busseille on mahdollista saada Keravan levikkeelle pikkubussi, joka kuljettaa asiakkaan lentokentälle. Palvelu ei maksa yhtään ylimääräistä, Kojo mainostaa. Bussilla matka-aika kentälle vaihtelee tunnin ja vartin sekä puolentoista tunnin välillä.

  Sekä Kojo että Vanhanen korostavat, että linja-autojen ja junien todellinen kilpailija on yksityisautoilu. Molempien joukkoliikennevälineiden edustajat toivovat oikoradan vahvistavan joukkoliikenteen asemaa.

- Mielellään virittelisimme lippuyhteistyötä VR:n kanssa. Me olemme siihen valmiita, mutta VR:llä on niin breshneviläinen pahvikorttijärjestelmä, että se ei vielä onnistu. Mutta eiköhän VR:kin siirry älykortteihin, Kojo uskoo.

Pasi Huuhtanen, Etelä-Suomen Sanomat, Lahti

VR:n visiot eivät pelota Nelostietä


Hyvä liikennekäytävä on kaikkien etu

VR:n arviot oikoradan tuomsta matkamäärän kasvusta rautateillä ei aiheuta hämmennystä Järvenpään ja Lahtien välille moottoritien rakentaneessa Nelostie Oy:ssä. Toimitusjohtaja Tom Schmidt sanoo, että johonkinhan VR:n kaavailut perustuvat, mutta ei siinä moottoritieliikenne alakynteen joudu.

- Vaikka oikorata tuo lisää matkustajia rautateille, niin jo oikoradan liikkeellelähdön aikoihin oli näkyvissä kuntien asukasmäärien kasvu. Sitä kautta alueellinen kehitys on ollut hyvin voimakasta ja sitä kautta radanvarren kuntiin tulee lisää asukkaita, jotka tarvitsevat lisää palveluja. Kun juniin tulee lisää matkustajia, niin jää niitä moottoritiellekin.



  Schmidtin mukaan oikoradan ja moottoritien muodostamasta tehokkaasta liikennekäytävästä hyötyvät sekä kunnat että tieliikenne ja rautatieliikenne.

- En osaa sanoa, viekö oikorata liikennettä joltakin muulta. Voihan se olla niin, että tieliikenne menettää jonkin verran, mutta kyllä mahdollinen tappio korjaantuu asukasmäärien kasvun ja talouselämän kehittymisen kautta.

  Tieliikennekoordinaattori Reijo Prokkola Tiehallinnosta ei myöskään usko siihen, että kahden eri liikennemuodon rinnakkaiselosta koituisi ongelmia toiselle.

 - On hyvin vaikeata sanoa, vaikuttaisiko oikoradan valmistuminen bussiliikenteeseen tai yksityisautoiluun. Mitään tutkimuksia tällaisesta ei tietääkseni ole tehty.


   Pääteiden liikenne on jatkanut tasaista kasvuaan ja Hämeen tiepiirin alueella kasvu noudattelee koko maan vauhtia.

  Lahden ja Heinolan välisen moottoritien valmistuminen tulee Prokkolan mukaan viemään selvästi liikennettä vanhalta Heinolan tieltä eli tieltä 140, mutta mitään dramaattista liikennevirtamuutosta se ei aiheuta.

  Tieliikenteen kasvuvauhdin jatkuminen runsaan 4 prosentin tahtia lisännee Prokkolan mukaan ruuhkien kestoa pääkaupunkiseudulla ja muilla suurilla taajamapaikkakunnilla. - Maaseudun liikenneväylillä kasvu ei juuri tunnu. Kyllä tiestön vetokyky riittää vielä pitkään.

Ilkka Valtasaari, Etelä-Suomen Sanomat, Lahti

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämän sivun artikkelit ovat olleet Etelä-Suomen Sanomissa  12.09.2004