Työmatkalaisten yhdistys on järkevän joukkoliikenteen puolella

Etelä-Suomen Sanomat 19.08.2004


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


Tuhannet matkustavat päivittäin Lahdesta pääkaupunkiseudulle töihin

   Viiraako näillä päässä? Perustavat yhdistyksen, joka keskittyy vaalimaan työmatkaliikenteen sujumista. Pitävät junassa pikkujouluja, kilistävät muovipikareita, kun uusi osa oikoradasta valmistuu ja tapaavat toisia työmatkalaisia jopa vapaa-ajallaan.

  Outoa vai mitä?

  - Minulla kuluu työmatkaliikkumiseen kotiovelta työpaikalle ja takaisin melkein viisi tuntia päivässä. Ajattele, enemmän kuin viidesosa vuorokaudesta. Se on niin merkittävä osa elämästä, että totta kai haluan lisätä viihtymistäni, tehdä matkasta turvallisemman ja nopeuttaa sitä, Oiko ry:n sihteeri, lahtelainen Raimo Salovuori perustelee mukanaoloaan.

Tuhansia päivässä

  Oiko ry on keväällä perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena on ajaa Päijät- Hämeen suunnalta pääkaupungissa käyvien työmatkalaisten etuja. Yhdistyksen nimi viittaa kahden vuoden kuluttua valmistuvaan Kerava-Lahti -oikorataan, ja yhdistyksen aktiivit ovat junamatkustajia.

  - Olemme järkevän joukkoliikenteen puolella, puheenjohtaja Kai Vehmersalo korostaa ja tarkoittaa, että myös bussinkäyttäjät ovat tervetulleita.

  Lahti-Helsinki-väliä ajoi säännöllisenä työmatkanaan 2000-luvun alussa yli 4000 matkustajaa. Noin 3 200 heistä kävi pääkaupunkiseudulla töissä, mutta lähes tuhat kävi töissä Päijät-Hämeessä. Liikettä on siis molempiin suuntiin. Kulkijat ovat hyvin toimeentulevaa väkeä. Keskiansio heillä on yli 3 000 euroa kuukaudessa.

  Työmatkaliikenne Helsingin seudulle on kasvanut nopeasti jo ennen oikorataa. Vuosien 1995-2001 aikana se kasvoi 70 prosenttia, ilmenee Helsingin yliopiston Palmenia-keskuksen tekemästä selvityksestä, Vuoteen 2010 mennessä näiden niin sanottujen pendelöijien määrä olisi selvityksen mukaan 4 500-4 600 henkeä.


  - Määrä voi olla huomattavasti suurempikin. Se voi vaikka viisinkertaistua nykyisestä, Vehmersalo esittää.

   Vaikka junamatka Lahdesta Helsinkiin taittuu noin tunnissa ja vartissa suuntaansa tulee useimmilla matkalaisilla bussi-, metro- tai muuta ajelua ainakin jommassa kummassa päässä. Se tekee päivittäisistä matka-ajoista piinallisen pitkiä.

  Työmatkustajat jos jotkut odottavat oikorataa kuin messiasta. Se vapauttaa junankäyttäjältä tunnin joka työpäivä perheelle, vapaa-aikaan, ties mihin, mikäli junavuorot sattuvat. Mikäli voi käyttää nopeimpia reitillä kulkevia junia. Mikäli nopeimpien junien eli pendolinojen hinnat ovat sellaiset, että niissä on varaa matkustaa.

Lobbaamista

   Oiko ry:llä on paljon lobbattavaa. Yhdistyksellä on hyvä yhteys VR Oy:hyn, jonka kanssa Oiko ry pitää säännöllisiä tapaamisia. Viimeksi sellainen käytiin toissa maanantaina. Oikoa edustivat muun muassa kansanedustajat Tuija Nurmi ja Jouko Skinnari, jotka ovat yhdistyksen hallituksen jäseniä. VR:ltä mukana oli muun muassa henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen. Yhdistyksen suurimmat huolet ovat lippujen hinnat ja junavuorojen riittävyys.

  Yhdistyksen aktiivien Vehmersalon ja Salovuoren mukaan yksi juna tunnissa ei riitä aamuruuhkan ja iltapäivän paluuruuhkan aikaan. VR:n kaavailema tiheys, juna tunnissa, riittää muilta osin heille, mutta kiivaimpaan matka-aikaan olisi syytä saada esimerkiksi kaksi junaa tunnissa Lahdesta Helsinkiin ja toisin päin, Vehmersalo esittää.

  Vehmersalo pelkää myös Lahdesta kulkevien pendolinojen joutuvan liikaa muun valtakunnan verkon aikojen määräämäksi.

  - Vaarana on, että Savosta ja Karjalasta tulevat pendolinot kytketään pariajoon, mikä pienentäisi lähtöaikojen tarjontaa Lahdessa. Lisäksi siinä on aikatauluriski. Jos toinen myöhästyy, myöhästyy myös toinen, Vehmersalo huomauttaa.


   Asia nousi esille toissa maanantain tapaamisessa, jossa VR esitti kantanaan, että pariajo ei Lahden tarjontaan juuri vaikuta, sillä pendolinoilla on suunniteltu ajettavan vain kuusi vuoroa päivässä. Pendolinot eli noin kolmen vartin junat eivät siis oikoradan aikanakaan ole läheskään kaikkien käytettävissä.

   Pariajon käyttöä VR perustelee sillä, että Helsingin ratapiha ja laiturialue alkaa olla niin tukossa, että sinne ei juuri mahdu lisää junia.

Lipun hinnat kuriin

   Oiko ry on nuolissaan myös siitä, kuinka VR hinnoittelee nopean ja kaikkein nopeimman liikenteen Lahden ja Helsingin välillä. Työmatkalaisten pitämiseksi junassa yhdistys on esittänyt erityisalennuksia säännöllisille työmatkaliikkujille.

  - Eräs vaihtoehto olisi jäsenalennus Oiko ry:n jäsenille, Vehmersalo esittää. VR:n vastaus tähän oli tyly. VR ei julkityyppisenä valtiovallan laitoksena voi alkaa tukea erillistä yhteisöä.

   Jotakin kompensaatiota linjaa paljon käyttäville Oiko edelleen vaatii. Sellainen voisi olla esimerkiksi pendlöijiä hyödyttävä bonusjärjestelmä. VR:n Jaatinen ei lämmennyt tällekään. Järjestelmän kustannukset nousisivat liian suuriksi verrattuna siitä saatavaan hyötyyn, Jaatinen katsoi.

   Oiko pyrkii vaikuttamaan laajasti työmatkaliikkumisen parantamiseksi. Yhdistys toivoo saavansa lisää väkeä.

   - Erityisesti aktiiveja toivotaan Mäntsälään, Lahden lähikuntiin ja miksei esimerkiksi Kouvolaan, Vehmersalo toivoo.

 Pasi Huuhtanen, Lahti


Etelä-Suomen Sanomat NETLARI


FAKTA   Oiko-yhdistys haluaa VR:ltä:

*   Useita vuoroja Lahdesta ja Helsingistä työmatkaliikenteelle

*   Jäsenalennus Oiko ry:n työmatkalaisille

*   Työmatkaliikenteen suureen kasvuun varauduttava

*   Nopein Lahti-Helsinki junayhteys pidettävä 44 minuutissa

*   Junan kuukausilippu yhdistettävä YTV:n seutulippuun

*   Ei pariajoa Savon ja Karjalan pendolinoille

*   Matkakeskus Lahden rautatieasemalle

*   Portaattomat IC-junat lentomatkustajille

*   Junien syöttöliikenne kuntoon

*   Vakiasiakkaiden paikoitus turvattava asemalla

*   Pitkät laiturikatokset Lahden asemalle

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Etelä-Suomen Sanomat -lehdessä 19.08.2004.