Lahden rautatieaseman suunnitelma on surkea

Etelä-Suomen Sanomat, Lukijan sana 11.12.2004


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


Lahden rautatieaseman suunnitelma on surkea

   Lahden kaupungin Internet-sivuilla on esitteillä Ratahallintokeskuksen ja Lahden kaupungin suunnitelma Lahden asemasta. Ensiksi kiinnittyy huomio pieniin ja epäselviin kuviin. Ensimmäisen sivun tärkeimmästä kuvasta ei saa mitään selvää.

  Laiturikatokset, jotka on hiljan esitetty myös ESS:n sivuilla, ovat pöyristyttävä arkkitehtoninen munaus. Katoksen pilarit ovat laiturin reunalla ja näin ollen aina jonkin vaunun ovi osuu juuri pilarin kohdalle. Katoksen vapaa-aukko on aivan liian korkea - kuvassa arviolta 4 metriä - mikä tarkoittaa sitä, että katoksen alle sataa sisään sekä vesi että lumi. Katoksen vaakatuet tulevat olemaan lintujen pesimäpaikkoja, ja matkustajat saavat varautua ylhäältä tippuviin jätöksiin.

Lahden laiturikatosehdotus

  Laiturikatoksen rakennuskustannuksia nostaa oleellisesti arkkitehdin outo näkemys siitä, että korkeus olisi kaunista - ei ole! Katoksen kustannuslaskelmissa ja suunnittelussa on otettava huomioon matkustajat ja vain matkustajat! Matalammalla katosratkaisulla voitaisiin ehkä kattaa kuusivaunuisen junan pituus, joka on reilut 150 metriä. Tämä on matkustajien kohtuullinen vähimmäisvaatimus.


   Kirjoittajalla on karvas kokemus Hämeenlinnan surkeasta laiturikatoksesta viime kesältä. 12-vaunuisen Pendolinon saavuttua ukkossateella Hämeenlinnaan kastuivat puvun housut polvia myöten matkustajan yrittäessä kiirehtää sateensuojankin kanssa junan jälkipäästä laiturien alikulkutunneliin. Ratahallintokeskuksen edustaja kertoi, että Hämeenlinnan kaupunki yritti tyrkyttää valitsemansa arkkitehdin ratkaisua, mutta RHK piti kiinni jo aiemmin sovitusta määrärahasta. Tulos on kaunis lasikoppitorso, joka ei palvele ketään. Tällaista ratkaisua emme voi sallia Lahdessa tehtävän.

Hämeenlinnan laiturikatos

Matkustajien kannalta tyrmistyttävää on myös se, että asemarakennus jää yhä etäämmäksi laitureista, koska niitä siirretään etelään sen sijaan, että tärkeimmät raiteet olisivat aivan aseman vieressä. Muista matkakeskusratkaisuista ei ole otettu esimerkkiä eikä Lahden asemalle edes anneta mahdollisuutta toimivalle matkakeskukselle.

Bussipysäkit pohjois-eteläsuuntaisella Vesijärvenkadulla ovat säästäväisyyssyistä jääneet tunnelin sijasta etäälle laitureista sekä aseman lipunmyynnistä ja tästä tullaan kuulemaan jatkuvaa valitusta.

   Aseman pohjoispuolen uudet pysäköintialueet sijoittuvat 100-200 metrin päähän jo asemasta, ja tähän on lisättävä 100-300 metrin kävely junaan. Suunnittelijoiden tulisi itse kiirehtiä junaan 300 metrin matka laukkujen kanssa vielä portaat alas ja ylös! Kävelyaikatulokset rollaattorin tai kävelykepin kanssa olisivat kovinkin mielenkiintoisia. Voidaankin kysyä, mihin unohtui asiakas?.

Aseman kupeella, sen länsipuolella on kahden tiiliaidan puolikkaan suojassa VR:n ja Elielin henkilöstön pysäköintialue, joka tulisi saada vakiomatkustajien käyttöön. Hyväksyttävä vaihtoehto on tuoda kolme bussipysäkkiä aivan aseman viereen purkamalla kyseiset aidat sekä vanha ehkä myös tarpeeton kiitotavara-asema Topparoikan höyryveturin kohdalla.

Positiivinen asia asemanseudun suunnitelmassa on se, että pohjoispuolen puustoon ei ilmeisesti kajota - sellaisen kasvuhan vie kymmeniä vuosia. Taksikuskit ja muut itään päin ajavat toivovat oikaisukaistaa ilman liikennevaloja oikealle kääntyvälle liikenteelle, eikä tämän luulisi olevan liian kallis uhraus.

Toinen hyvä asia on uusi jalankulkutunneli Vesijärvenkadun suuntaisesti sen itäpuolella. Puuttumaan jäävät tosin rautatieaseman puoleiset pohjoisen katetut bussipysäkit.

Kai Vehmersalo
Vakimatkustaja Lahti-Helsinki

Netlari

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Etelä-Suomen Sanomat -lehdessä 11.12.2004.