VIIKKOUUTISET   18.05.2005


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Yksivuotias Oiko ry juhlii jo oikorataa !

Yhä useampi linja-auto kaartaa aseman kautta

  KOSTI AINTILA

   Lahden ja Helsingin väliä pendelöivät Oiko ry:n jäsenet saivat kuulla yhdistyksensä yksivuotispäivänä, että yhä useampi työmatkaliikenteen aikaan liikkuva linja-auto ryhtyy ajamaan Lahden rautatieaseman kautta. Sen sijaan varsinainen matkakeskus, joka yhdistäisi rautatie- ja linja-autoaseman, on vielä kaukainen ajatus Lahdessa.

  -Matkakeskuksen rakentaminen on toistaiseksi jäissä, koska linja- autoliikennöitsijät ja Linja-autoliitto vastustavat linja-autoaseman siirtämistä nykyiseltä paikaltaan, selvitti Matti Hokkanen Lahden teknisestä virastosta.

Laiturit katetaan sadalta metriltä

  Oiko ry:ssä on sen puheenjohtajan Kai Vehmersalon mukaan 57 maksanutta jäsentä. Sähköpostia yhdistys lähettää 120 työmatkalaiselle.

  -Oiko ry kiittää jo tässä vaiheessa Ratahallintokeskusta Lahti-Kerava oikoradasta. Ja VR Oy:tä yhdistys lupaa kiittää uusilla työmatkalaisilla.

  Vehmersalo ei malttanut olla kehaisematta, että pendelöijät ovat Lahden kaupungille hyviä asukkaita. He tuovat verorahansa kaupunkiin, mutta heidän työterveyspalveluistaan huolehditaan useimmiten Helsingissä. Eli pendelöijät eivät rasita Lahden kaupungin terveydenhuoltoa.

  Harmikseen yhdistyksen jäsenet saivat kuulla, että rautatieaseman laitureitten katoksia ei rakenneta sataa metriä pitemmiksi, kuten yhdistys on toivonut. Sadan metrin katos on yhdistyksen mukaan liian lyhyt (4 vaunun mittainen), kun junat ovat tätä pidempiä.

  Ratahallintokeskus vastaa henkilöratapihan uudistuksista. Rakennuttajakonisulttina toimii Lemcon Oy, jonka edustaja Jaakko Kivi kertoi, että laiturikatoksia ei voida rakentaa pidemmiksi. Muun muassa museovirasto vastustaa katoksia, jotka estäisivät asemarakennuksen näkymisen. Katokset rakennetaan lasista ja teräksestä. Junaan nousua häiritseviä kannatinpaaluja ei tule.

  Lahden henkilöliikenteen ratapiha-alue laajenee huomattavasti nykyisestään. Entistä laajemmalle ratapihalle mahtuvat raiteet niin tavarajunille, taajamajunille kuin nopeille Pendolino ja IC-junillekin.


  Laiturialueet raiteitten välissä levenevät oleellisesti, joten turvallisuus paranee. Myös kulkemista laitureille helpotetaan. Lisäksi asemarakennuksen itäpäätyyn rakennetaan uusi sisäänkäynti.

  Nopein matka 50 minuutissa

   Oikoradan rakentaminen tulee maksamaan noin 330 miljoonaa euroa. Rata mahdollistaa nopeitten junien eli Pendolinojen liikennöinnin, jolloin matka- aika Helsingistä Lahteen on nopeimmillaan 50 minuuttia.

    VR Oy:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen selvitti tavoitteena olevan, että Helsinki - Lahti -väliä liikennöisi 1-2 junaa tunnissa suuntaansa. Nopeat kaukojunat kulkeat radalla kerran tunnissa.

  Sen sijaan vielä on avoinna tuleeko radalle myös taajamajunaliikennettä. Sen ostaa liikenneministeriö, jossa paraikaa lasketaan, riittävätkö rahat taajamajunaliikenteen ostamiseen. Asia on kiinni valtion toimista, eikä VR:stä, korosti Jaatinen.

  Tikkurilassa pysähdys

  Oikoradan matkojen hinnoitteluun Jaatinen ei vielä osannut vastata. Sen sijaan hän tiesi kertoa, että kaukojunat tulevat pysähtymään Lahden ja Helsingin välillä Pasilan ohella myös Tikkurilassa.


Tämän katsotaan palvelevan Helsinki - Vantaan lentokentälle meneviä matkustajia. Toisaalta Tikkurila on matkustaja- määrältään merkittävä asema.

  Oiko ry on toivonut, että kaukojunat ja erityisesti Pendolinot pyyhkäisisivät ohi Tikkurilan pyörät soikeina.

  Lähijunat pysähtyvät uudella rataosuudella Mäntsälässä, Haarajoella, Keravalla, Tikkurilassa ja Pasilassa.

  Mäntsälään ja Haarajoelle ei rakenneta varsinaista asemaa, vaan pelkät katokset. Eri asia on, jos kunnat rakentavat jonkinlaiset lämpimät katokset omalla kustannuksellaan.

  Henkilöliikennejohtaja Jaatinen muistutti, ettei rautateiden rakentaminen Suomessa oikorataan lopu. Seuraavaksi on rakennettava nopealle liikenteelle sopivaksi Lahden ja Vainikkalan väli. Tämä työ alkanee vuonna 2007.

  Lisäksi Jaatinen huomautti, että nykyisen rataverkonkin ylläpitoon pitäisi saada lisää
rahaa 40 miljoonaa euroa vuositasolla eli summa pitäisi nostaa nykyisestä  130 miljoonasta eurosta 170 miljoonaan euroon, jotta rataverkko saataisiin pysymään kunnossa.

VIIKKOUUTISET  18.05.2005

Oiko ry vuosiseminaari

  Lahden ja Helsingin väliä työnsä takia päivittäin matkustavat perustivat vuosi sitten Oiko ry:n, joka on ehtinyt vuoden ikään. Yhdistys järjesti tilaisuuden, jossa kuultiin tuoreimmat tiedot oikoradan rakentamisesta, junavuoroista ja Lahden aseman järjestelyistä. Iltaa emännöi Lahden kaupunginhallituksen puheenjohtaja Ulla Juurola.

   Lisätietoja Oiko ry:stä ja jäseneksi liittymiskaavakkeen saa internetistä osoitteesta:

Oiko ry vuosiseminaari Lahden kaupungintalolla
Klikkaamalla kuvaa, pääset seminaarikuvastoon

[Etusivu]    [Artikkelit]   [Kuvastot]   [Linkit]


Voit lähettää VIIKKOUUTISET toimittajalle Kosti Aintilalle  sähköpostina palautetta.

Tämä sivu on julkaistu Lahden
VIIKKOUUTISET  -lehdessä 18.05.2005