Joka tapauksessa alle tunnin

ETELÄ SUOMEN SANOMAT  ti 23. joulukuuta 2003
2. PÄÄKIRJOITUS



  Kun vuosi 2006 lähestyy, lähestyvät myös tiedot Lahden ja Keravan välisen oikoradan vaikutuksesta arkipäivän todellisuuteen.

Uusien tietojen mukaan Lahden ja Helsingin välille tulisi kolme pendolinoa. Kun päätöstä oikoradasta tehtiin, kerrottiin pendolinon taittavan matkan Helsinkiin 44 minuutissa. Nyt testien ja arviointien jälkeen VR pidentää ennakoitua matka-aikaa neljä minuuttia.

Matka Helsinkiin 48 minuutissa on sekin nopea. Kolme pendolinoa, jos ne sopivat aikataulultaan oikeaan kohtaan, on sekin oikein hyvä. Mutta, mitä maksaa, on edelleen arvoitus.


 
Selvä on, että suuri osa Lahden ja Helsingin välisistä junamatkoista tehdään oikoradan valmistumisenkin jälkeen nykyisillä pikajunilla. Niiden vauhti ei yllä pendolinon vauhtiin, mutta oikorata lyhentää niidenkin käyttämää aikaa roimasti.

Tavallisetkin pikajunat ehtivät Lahdesta Helsinkiin alle tunnissa. Oikoradan merkitys Lahden kaupunkiseudulle riippuu paljon siitä, kuinka paljon uusia työpaikkoja täällä on tarjolla. Kun normaaliperheessä on kaksi työssä-käyvää aikuista ja mahdollisesti lapsia, lopullinen nopean yhteyden merkitys muuttavalle perheelle on kiinni Lahden kaupunkiseudun tarjoamasta asumisen vaihtoehdosta.


  
On hyvin epätodennäköistä, että Lahden seutu pystyy tarjoamaan työpaikan samanaikaisesti perheen molemmille aikuisille. Asuminen ja asumiseen liittyvät kunnalliset palvelut ratkaisevat muuttamisen. Kannattaako tänne muuttaa, kannattako matkustaa?

Aika, joka kuluu omalla autolla ajamiseen, bussilla matkustamiseen tai junalla matkustamiseen, ei ole tärkeintä. Minuutti sinne täi tänne ei ratkaise. Asuminen ja palvelut ratkaisevat.

Etelä-Suomen Sanomat Netlari

Voit lähettää sivujen tekijöille sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Etelä-Suomen Sanomat lehdessä 23.12.2003.