Aseman pysäköinti järjestyy

Etelä-Suomen Sanomat 7.7.2003
Raiteitten varaan on Lahden kaupunkiseudulla rakennettu unelmia menestyksestä.



  Vaikka kiire uhkaa, vaikuttaa, että Lahdessa saadaan rautatieaseman pysäköintiongelmat ajoissa järjestykseen. Ajoissa tarkoittaa
oikoradan valmistumista vuonna 2006.
Mikäli VR:n ennustamat 15 päivittäistä junavuoroa Lahdesta Helsinkiin aiotaan saada matkustajia täyteen, pitää myös matkustajien syöttöliikenne rautatie- asemalle jäljestää. Se tarkoittaa ensi sijassa henkilöautojen pysäköintitiloja. Nyt sekä Lahden tekninen johtaja Timo Ahonen että VR-yhtymän pääjohtaja Henri Kuitunen lupaavat satoja pysäköintipaikkoja aivan Lahden rautatieaseman kylkeen.
Taksien lähtö- ja tulopaikka pysyy suunnilleen nykyisenä. Sen sijaan kaupunkiseudun lähiliikenteelle on järjestettävä nykyistä paremmat yhteydet ja pysäkit aseman lähelle.
Tämäkin järjestely on luvassa.
Lahdessa on oikoradan vaatimien järjestelyjen yhteydessä paljon puhuttu matkakeskuksen rakentamisesta rautatieaseman lä
histölle.


  Siitä riippumatta, rakennetaanko
suunniteltu matkakeskus vai ei, yhteydet rautatieasemalle ja aseman pysäköinti on järjestettävä. Ne järjestelyt tulevat ensin, vasta sitten matkakeskus ja sen paikka. Lahden kaupunkiseudulla unelmoidaan
lopputuloksesta, että kaupunkiseudulle
muuttaisi oikoradan lykkääminä pääkaupungin suunnasta asukkaita. Nämä ihmiset kävisivät edelleen töissä pääkaupunkiseudulla, mutta viettäisivät muun aikansa ja elämänsä täällä.
Jotta tämä onnistuisi, junamatka ei saa olla kallis. VR-yhtymän pääjohtaja lupasi ESS:n haastattelussa, että junamatka Pendolinolla Lahdesta oikorataa Helsinkiin olisi halvempi
kuin nykyinen matka Riihimäen kautta.
Tämä on lupaava viesti, ja siitä on pidettävä kiinni. Selvähän on, että Helsingin ja Lahden välillä liikkuva ajattelee ajan ja mukavuuden lisäksi myös matkan hintaa.
Rautateitse matkustaminen menetti suosiotaan, kun moottoritie Helsinkiin valmis
tui.


  Oikorata ja uudet junat ovat vastaisku, joka onnistunee, mutta hinnan on oltava kilpailukykyinen. Hinnan kurissa pysyminen koskee myös rautatieaseman kylkeen tulevia pysäköintipaikkoja. Pysäköintikään ei saa liikaa rasittaa matkustajan kukkaroa. Nykyisin pysäköinti on ilmaista, mutta uusien pysäköintitilojen rakentaminen maksaa, ja korvaus otetaan kuluttajalta. Lahden kaupungin sisäisessä liikennesuunnittelussa oikoradan aiheuttamat muutokset tulevat näkymään laajasti. Liikenteen
pääväyliksi muodostuvat Vesijärvenkatu, Uudenmaankatu ja Mannerheiminkatu. Muutostyöt alikulun parantamisineen haittaavat jossakin määrin Uudenmaankadun liikennettä. Aseman parannus lienee useimmille kulkijoille siedettävä syy.


 

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


Tätä sivua on viimeksi päivitetty 29.03.2004.