Matkakeskus puhuttaa

Etelä-Suomen Sanomat 18.12.2003, Mielipide


Oikoradan vakimatkustajien toiveita Lahden matkakeskuksesta pyrkii Lukijan sanassa 16. Joulukuuta nimimerkki "Tehdään järkeviä päätöksiä" romuttamaan pelkästään linja-autoliikennöijän näkökulmasta. Ihmettelen minkälainen on henkilö, joka ei uskalla kirjoittaa omalla nimellään tärkeäksi katsomistaan asioista. Yleensä en vaivaudu nimimerkeille vastaamaan.

Ensinnäkin vajaa vuosi sitten oli vilkasta keskustelua matkakeskuksesta, jolloin ilmoitin selvästi, ettei linja-autoasemalta tarvitse siirtää tiiltäkään rautatieasemalle - olkoot paikallaan näivettymässä. Toiseksi käymällä Jyväskylässä huomaa heti, mitä on toimiva matkakeskus. Se on linja-auto-, jalankulku-, raide- ja henkilöautoliikenteen toimiva solmukohta, jossa on tilat kaikille eri liikennemuodoille kohtuullisine siirtymisineen. Se ei ole valtaväylän tukkima erillinen alue, vaan siitä on juohevat yhteydet kaikille.

Lahden asemanseutu on hirvitys sikäli, että sen edestä huristaa Suomen ehkä kolmanneksi vilkkain poikittaisväylä, jonka tulisi sijaita jossain muualla tai ainakin olla aseman liikenteen kanssa eri tasossa.

Rautatieasema ansaitsee pikimmiten vähintäinkin eritasoliittymän.

Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja asunut nuorena kaksi vuotta USA:ssa sekä seitsemän vuotta Turussa, joten voin katsella täällä kahdeksan vuotta asuneena Lahtea aika avoimin silmin. Vaikka nimimerkki on sitä mieltä ettei vakimatkustajien pienellä määrällä ole merkitystä, pitää muistaa, että he tekevät pitkät työpäivät tuoden Lahteen arvokkaita veromarkkoja pääkaupunkiseudulta ja näin ollen he ovat hyvinkin tärkeitä. Lahden tulisi osata nyt oikoradan tullessa houkutella etelän veronmaksajia tänne isoilla ja edullisilla tonteilla, koska heillä on mahdollisuus tukea kaupunkimme taloutta.

Lahdessa on Suomen suurista kaupungeista kallein ja huonoin julkinen liikenne - sen osaan sanoa kokemuksesta. Lahden julkinen liikenne ei parane väittelemällä, vaan vuoroja ja yhteyksiä sekä edullisempia matkoja tarjoamalla - kumpi on ensin muna vai kana? Lahdessa on yhtä jättimäiset bussit kuin pääkaupunkiseudulla - miksi, kun pienemmälläkin ja joustavammalla kalustollakin pärjättäisiin.

Nimimerkki vertaa mahdollista Lahden matkakeskusta Helsingin massiiviseen linja-autoaseman kehittämisprojektiin ja näin häneltä menikin puuro ja velli pahasti sekaisin. Lahden liikennemääriä ja liikenteelle mahdollisia tiloja on todella vaikeata verrata toisiinsa. Helsingissä tulee sentään sekä metro että tunneliyhteys asemien välille, kun taasen Lahdessa tällaista yhteyttä ei ole kuin Rautatienkatua ylös juosten.

 Toivomuksena matkakeskukselle esitän riittävän selkeästi: riittävät parkkikaikat ja mahdolliset valvotut paikat, paikallisliikenteen vuorot ja pysäkit lähelle asemalaitureita, pikavuorojen poikkeaminen asemalle, katetut laiturit sekä junille että busseille, eritasoliittymä aseman ja hotellin eteen, jalankulku turvalliseksi. Katsokaa karttaa ja huomaatte kuinka paljon tilaa aseman seudulla on VR:n alueilla sekä postikeskus ja huolintatalo purkamalla. Nyt vain yhdessä päättämään ja toteuttamaan etteivät oikoradan hyödyt jää kinaamisella käyttämättä.

Kai Vehmersalo, diplomi-insinööri

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


Näitä sivuja on viimeksi päivitetty 29.03.2004