Kuohuviiniä oikoratatyön etenemisen kunniaksi

Uusi Lahti 17.12.2003



Pikajuna IC 77 Helsingistä klo 16.34 Lahteen. Kaksikerrosvaunun nro 6:n yläkerrassa 30-40 päivittäin Helsingissä työssä käyvää lahtelaista skoolasivat viime torstaina oikoratatyömaan hyvän etenemisen kunniaksi.

Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta. Kun viime keväänä nähtiin, että Hako- sillassa oli radanvarteen pantu joitakin tikkuja pystyyn minkä lie linjauksen merkitsemiseksi, ostettiin seuraavaksi päiväksi kuohuviinit.

Porukan vetäjä, Tullihallituksen valvontaosaston ylitarkastaja Kai Vehmersalo kertoi, että oikorata tulee tälle porukalle kuin taivaan lahjana.

"Jos luvatut matka-ajat pitävät ja lähtöajat osuvat kohdalleen, käy parhaassa tapauksessa niin, että kotoa Lahdesta voi lähteä junalle 30-45 minuuttia nykyistä myöhemmin ja vastaavasti kotona ollaan yhtä paljon aikaisemmin", laski Vehmersalo.

"Tämä tarkoittaisi sitä, että minun ei tarvitsisi Pirttiharjussa panna herätyskelloa soimaan yhtään aikaisemmin kuin niiden muutaman työkaverini, jotka asuvat Suur-Helsingin laita-alueilla."


Halpaa asumista
Lahdesta päivittäin tai ainakin melkein joka päivä pääkaupunkiseudulla työssä käyviä on noin 3500.


Vehmersalo on kulkenut Lahdesta Helsinkiin töihin neljä ja puoli vuotta.

"Kun vanhana hesalaisena ja neljä vuotta Lahdessa asuneena sain 1999 virkanimityksen Helsinkiin, edessä oli pohdinta muuttaako sinne vaimon kanssa ja myydäkö siellä omistamani kaksio. Laskimme, että Lahden rintamamiestalosta olisimme saaneet ehkä 750 000 markkaa ja olisimme joutuneet panemaan miljoona markkaa lisää saadaksemme vanhan ja lohko- tulla tontilla sijaitsevan omakotitalon, joka olisi pitänyt kalliisti remontoida. Laskimme, että kymmenen vuoden aikana voisin kulkea tuolla miljoonalla päivittäin taksilla työmatkat Helsinkiin", kertoi Vehmersalo.

"Tulimme järkiimme ja jäimme Lahteen siten, että minä kuljen päivittäin junalla Helsinkiin töihin. Junassa voi torkkua, lukea lehtiä ja työmuistioita, laatia taskutietokoneella muistioita ja sähkö- posteja jne. Tärkeänä edellytyksenä oli oikoradan tuleminen, josta päätettiin samoihin aikoihin."

"Näin «säästyneitä« rahoja käytimme 2500 neliön tontilla sijaitsevan vanhan omakotitalon remontointiin ja laajen- nukseen omien mieltymystemme ja haaveidemme mukaiseksi."

 
Herätys 5.45, kotona 18.15

Vehmersalon päiväaikataulu :
  5.45 herätys
  6.35 lähtö omalla autolla asemalle
  6.53 pikajuna lähtee
  8.18 juna tulee Helsinkiin
  8.28 työpaikalla (kävellen Erottajalle)
16.15 lähtö töistä
16.34 juna lähtee Lahteen
17.55. juna tulee Lahteen
18.15 kotona.

Sarjalipulla tämä työmatkareissaaminen maksaa 8,5 euroa/matka eli 374 euroa kuukaudessa. Verovähennykseksi hyväksytään 3400 euroa vuodessa.

Isompia tontteja
Kun Lahdessa nyt puhutaan, että Helsingistä pitää saada asukkaita Lahteen, sanoi Vehmersalo tähän, ettei helsinkiläistä saada Lahteen alle tuhannen neliön tontille, joka saattaa vieläpä olla vuokratontti ja sidottu Lahti Energian kaukolämpöön.

"Hesalainen haluaa ison tontin ja häneltä pitää kysyä mitä hän haluaa. Ei hesalainen välttämättä halua asua slummien kokoisilla pikkutonteilla tilavassa ja edullisessa Lahdessa. Lahden pitää kaavoittaa isoja tontteja niitä haluaville sekä maksamaan pystyville - ja hyvistä paikoista", sanoi Vehmersalo.

Uusi Lahti

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tätä sivua on viimeksi päivitetty 22.04.2004.