Helmi on melkein haudattu
Kuopion kaupunginjohtaja vannoo nopean itäradan nimeen

Etelä-Suomen Sanomat 25.07.2004


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]


Pasi Huuhtanen, ESS, Kuopio


   Kuopiossa on haudattu haaveet Savonradan oikaisusta Lahdesta Mikkeliin Heinolan kautta. Ainakin Kuopion apulaiskaupunginjohtaja Jukka Pulkkinen vakuuttaa asian olevan niin. Pohjois-Savon liitossa, jossa kuuluu koko maakunnan ääni, sensjaan toivotaan Savonradan oikaisun nousevan esiin.
  - Radan oikaisu ei ole realistinen vaihtoehto. Kuopiossa ollaan oltu hyvin sitoutuneita Kerava-Lahti-oikorataan niin kauan kuin rataa on puuhattu ja se riittää, Pulkkinen sanoo.
   Niin sanottu Helmi-rata, Heinolan ja mahdollisesti Mäntyharjun kautta Mikkeliin kulkeva reitti, herätti jo suunnittelu- vaiheessa riitoja. Eniten kiisteltiin siitä, kulkeeko rata Mäntyharjun kautta vai viitostien vartta. Viimeisessä versiossa vaihtoehdoksi jäi viitostien varren reitti.
  -Heinolan seutu ajoi voimakkaasti Helmi-rataa kaupunginjohtaja Jarkko Parosen johdolla. Kuopiossa lähdettiin mukaan, kun täällä ajateltiin silloin, että vaihtoehto voi toteutua, Pulkkinen kuvaa aiempaa ajattelua.
  Lenkki Kouvolan kautta on tämän hetken tilanteen mukaan jäämässä käyttöön. Kuopio satsaa Kouvolan kautta kulkevaan, mutta nykyistä nopeampaan vaihtoehtoon.

Kalakukko Airways

Kiireiset savolaiset ovat jo pitkään suunnistaneet rautatieaseman sijasta Rissalan kentälle, kun ovat lähteneet pääkaupunkiin. Noin tunnin lentomatka viiden tunnin junassa istumisen sijaan on puhutellut matkustavaisia.
   Kuopioon lennetään pääsääntöisesti potkurikoneilla, eli lentoaika Helsingistä on lähes yhtä pitkä kuin paljon kauempana sijaitsevaan Ouluun. Suihkukoneella matka-aika lyhenee vain kymmenellä minuutilla, sillä nousut ja laskut vievät oman aikansa.
   Kuopio ei ole lentoliikenteen suhteen kovin ruusuisessa asemasa, vaikka voisi kuvitella, että sijainti keskellä Suomea merkitsisi suoria lentoyhteyksiä.
   - Matkustin vähän aikaa sitten seminaariin Ouluun. Olin kahden vaiheilla lentokoneen ja oman auton välilllä. Mutta lentäen olisi pitänyt mennä ensin Helsinkiin, vaihtaa konetta ja lentää Ouluun. Tuli lähdettyä autolla, Pulkkinen kuvaa.

 
   Lentoajat Kuopiosta Helsinkiin vaihtelevat melkoisesti, nopeimmasta 50 minuutista lähes kahteen tuntiin. Mikäli haluaa lentäen Kuopiosta Ouluun, kannattaa valita tarkkaan. Matka-aika vaihtelee kahdesta ja puolesta tunnista yli kuuteen tuntiin.

Junamatka kolmeen tuntiin

 Juna on tätä nykyä toivottoman hidas kuopiolaiselle bisnesmatkalaiselle. Kiirettömään lomamatkailuun se kyllä sopii hienosti.
   Kiireisten kuopiolaisten siirtyminen takaisin kalakukkoaikaan edellyttää huomattavaa junaliikenteen nopeutumista.
   - Matkustusaikaa on saatava tiputettua noin kahdella tunnilla. Tavoite on kolmessa tunnissa Helsinkiin, Pulkkinen kertoo.
   Matka-ajan lyheneminen kahdella tunnilla keskustasta keskustaan merkitsisi sitä, että rautatie olisi tosi vaihtoehto lentomatkalle liityntäkuljetuksineen.
   Pohjos-Savossa ajetaan muiden Itä-Suomen maakuntien tavoin vahvasti niin sanottuja nopeita itäratoja. Kymmenen vuoden ajan toiminut nopeiden itäratojen neuvottelukunta oli ajamassa oikoradan asiaa. Nyt sen tavoitteena on Savonradan parantaminen niin, että vuonna 2010 koko Kuopio-Helsinki-väli olisi huippunopeudeltaan 200 kilometriä tunnissa. Silloin välin pääsisi nopeimmillaan vähän yli kolmessa tunnissa.
   Kouvolan ja Luumäen kautta pääsee Pietariin. Pietarin suhteen savolaisten tavoite on sama, juna-ajan lyhentäminen kahdella tunnilla. Nykyisen yli kuuden tunnin sijaaan matkaan kuluisi vähän yli neljä tuntia.

Savon kautta, kiitos

   Savolaisuus ei ole häpeä, mutta kaupunginjohtaja Pulkkinen pitää häpeänä sitä, että nopein reitti Kuopiosta Helsinkiin ei kulje Savon halki. - Tampereen kautta pääsee nopeammin kuin Mikkelin ja se on kyllä häpeä, Pulkkinen heittää.
   Muutos kyllä tulee, kun Kerava - Lahti -oikorata valmistuu. Sen jälkeen Lahden kautta kulkevat junat ovat nopein ratavaihtoehto Kuopion seudulta Helsinkiin matkaaville. Oikoradan valmistuminen voi siis merkitä piristystä Lahti-Helsinki rataosuudelle aina Savosta asti.


   Kaikki eivät Kuopiossa kuitenkaan ole luopuneet Helmi-radasta. Pohjois-Savon liiton suunnitteluinsinööri Jouko Kohvakka puhuu yhä Mikkeli-Lahti-välin oikaisemisen puolesta.
   - Ehdottomasti haluamme Kouvolan lenkin pois. Sellainen oikaisuhanke Helsinkiin päin olisi Pohjois-Savolle hyvä asia, Kohvakka sanoo.
   Tällä hetkellä haudattu Helmi-rata elää siis yhä monien savolaisten mielessä. Sen rinnalle on kuitenkin noussut entistä enemmän suunta Suomesta itään.
   - Kouvolan suunta on Savolle erittäin tärkeä Pietarin yhteyden takia, Kohvakka muistuttaa.

Juna vasta kolmas vaihtoehto

   Kuopiolainen jalkapallolegenda, nykyinen Veraventure Oy:n toimitusjohtaja Leo Houtsonen on pannut nappulakengät naulaan, mutta vaikuttaa edelleen vahvasti kuopiolaiseen elämään. Työnsä vuoksi hän kulkee paljon pääkaupunkiseudulla, jossa Finnveralla on toinen konttori.
   Veraventure on Finnveran tytäryhtiö. Veraventuren kautta kanavoidaan rahaa suomalaisiin kasvussa oleviin yrityksiin alueellisten rahastojen kautta.
   Houtsosen matkat pääkaupunkiseudulle taittuvat 95-prosenttisesti lentokoneella, hän arvioi. Kakkosvaihtoehto on oma auto. Tällä hetkellä. Tilanne voi muuttua, jos junat nopeutuvat.
   Leo Houtsonen on muiden kuopiolaispäättäjien kanssa samaa mieltä siitä, että tehokasta peliaikaa Helsingin matkaan saisi taittua korkeintaan kolme tuntia. Juna nousee bisnesmatkalaisten todelliseksi vaihtoehdoksi hänen käsityksensä mukaan vasta ensi vuosikymmenellä, mikäli junat nopeutuvat. Lomamatkalaisia varmasti ilahduttaa puolen tunnin ajansäästö kahden vuoden kuluttua, kun oikorata valmistuu.
   Kuopiosta kuljetaan junalla jo nyt erityisesti lounaaseen. Yhteydet Jyväskylään, Tampereelle ja Turkuun ovat kilpailukykyiset.
   - Niihin suuntiin juna on jo nyt varteenotetta vaihtoehto, Houtsonen sanoo.

Pasi Huuhtanen, ESS, Kuopio

ETELÄ-SUOMEN SANOMAT

Voit lähettää sivujen tekijöille Oiko Ry sähköpostina palautetta.


[Etusivu]    [Artikkelit]    [Kuvastot]    [Linkit]

Tämä sivu on julkaistu Etelä-Suomen Sanomat -lehdessä 25.07.2004.