VR logo

Helsinki-Kerava-Lahti

oikoratahistoriikkia

RHK logo
 Valikot:

 

Artikkelit

Kuvastot

Linkit

Aluepolitiikkaa

Historiikkia

Oikoratatietoutta

Oiko ry säännöt

Esite yhdistyksestä

Etusivulle

Oikoradan ja sen ympäristön historiikkia 1992 - 2006

Kerava-Lahti-oikorata on kaksiraiteinen, sähköistetty ja junien automaattisella kulunvalvonnalla varustettu rata, joka valmistuu vuonna 2006.

Oikoratahanketta on suunniteltu useiden vuosien ajan. Tärkeimmät hankkeeseen liittyvät selvitykset ja päätökset ovat Itäratojen tarveselvitys vuodelta 1992, hankepäätös 1994, alustava yleissuunnitelma 1996 ja Oikoradan yleissuunnitelma 1998.


Oikoradan rakennusvaiheita ja oikorataan liittyvää historiikkia

02.12.2004
Oiko ry viettää Oikopikkujoulut junassa IC77 ja Lahden Ravintola Pölkyssä

02.12.2004
Kytömaan sillan viimeisen pohjoisimman valun muotteja aletaan purkaa.

02.12.2004
Kiskonlasku on edennyt pohjoisesta jo
Mäntsälän asemalle.

20.11.2004
Kiskonlasku on edennyt pohjoisesta jo Mäntsälän pohjoisosaan.

01.09.2004
Kiskonlasku on edennyt pohjoisesta jo Luhdanmäen sillalle.

18.08.2004
Kiskonlasku alkaa Hakosillasta etelään pitkillä kiskoilla.

21.05.2004
Hakosillassa otetaan kello 15:45 käyttöön pohjoinen raide uudella nopealla 140 km/h vaihteella.

19.05.2004
Jätetään Patentti- ja Rekisterihallitukseen perusilmoitus Oiko ry yhdistyksestä

11.05.2004
Vakimatkustajat pitävät perustamiskokouksen, jossa päätettiin perustaa yhdistys ajamaan Lahden seudun ja Päijät-Hämeen seudun liikennekehitystä matkustajien näkökulmasta katsoen, hyväksyttävien sääntöjen mukaan.

05.03.2004
Vakimatkustajat juhlistavat Hakosillan 1. vaihteen laskua 2.3.2004

18.12.2003
Valtaosa oikoradan urakoista käynnissä

11.12.2003
Vakimatkustajat viettävät Oikoratapikkujoulut IC77:ssä

18.09.2003
Vakimatkustajat juhlistavat IC77:ssä oikoradan töiden aloitusta Kytömaalla 32 km Helsingistä

12.5.2003
Oikoradan yleisöesittelyt jatkuvat toukokuun loppuun

7.4.2003
Asemien yleissuunnitelmien luonnokset valmistuneet

16.12.2002
Oikoradan louhintatyöt hidastavat ajoittain VT4:n liikennettä

syksy 2002
Suomen vastaus EU-komissiolle liito-oravista

24.9.2002
Oikoradan rakentaminen alkaa

24.9.2002
Esittelytilat avataan Mäntsälässä

18.4.2002
Valtioneuvosto myönsi Kerava-Lahti-oikoradan rakentamiseen tarvittavien alueiden lunastusluvan.

15.4.2002
Arviointi oikoradan sosiaalisista vaikutuksista valmistui

16.1.2002
Oikoradan sosiaaliset vaikutukset tutkitaan

15.11.2001
Oikoradan maaperätutkimukset ja maastomittaukset alkavat

6.9. 2001
Ratahallintokeskus lunastaa oikoradan tarvitsemat maa-alueet

Pendolino viuhahtaa